Årsöversikt 2024

Innehåll
ICA Sverige
Tillbaka

Ökad kundtillströmning och högre marknadsandel

Fokus under året låg på att möta en ökad efterfrågan på prisvärda produkter. Detta har inneburit prisinvesteringar med prissänkningar på många vardagsvaror, kampanjer både i butik och online, samt en fortsatt utveckling av egna märkesvaror (EMV). Under året har en ökad kundtillströmning varit en viktig faktor till försäljningstillväxten som legat över marknadstillväxten under hela året och därmed inneburit ökade marknadsandelar.

Kort om ICA Sverige

Med nära 1 300 butiker är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige. De fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva men har avtal med ICA Sverige om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling.

Nyckeltal 2024

110 241 Mkr

Nettoomsättning 2024

3 990 Mkr

Rörelseresultat 2024*

3,6%

Rörelsemarginal 2024*

*Exklusive jämförelsestörande poster