2024 var ett händelserikt och utmanande men också mycket framgångsrikt år för ICA Gruppen. Vi hade en stark försäljningstillväxt, där ett ökat antal kundbesök var en viktig faktor, och vi ökade under året våra marknadsandelar på dagligvaru- och apoteksmarknaderna. Vi går nu in i 2025 med starka marknadspositioner, lägre skuldsättning och fortsatt hög takt i vårt hållbarhetsarbete.
Nina Jönsson Vd, ICA Gruppen
Finansiellt presterade vi under 2024 i stort sett i linje med våra mål. Den underliggande försäljningstillväxten inom dagligvaruverksamheterna var överlag stark samtidigt som vi också stärkte resultatet i kronor.
ICA Sverige uppvisade en ökad försäljning under hela året. Till skillnad mot föregående år var tillväxten i princip helt volymdriven. Justerat för förra årets strukturkostnader låg rörelseresultatet i kronor på samma nivå som i fjol men stora investeringar i pris satte press på rörelsemarginalen. Kostnadsbesparingar och högre effektivitet inom bland annat logistikområdet kunde endast delvis kompensera för detta.
Även Rimi Baltic presterade starkt, med högre marknadsandelar och ett förbättrat resultat. Bakom utvecklingen låg ett aktivt arbete med sortiment, kampanjer och kostnadseffektivitet.
Apotek Hjärtat gjorde sitt bästa år någonsin sett till såväl rörelseresultat som marknadsandel. Vi fortsätter här få tydligt kvitto på den konkurrensfördel som samlokaliseringen med ICA innebär. Extra roligt är också att tillväxten inom e-handeln under året var avsevärt högre än för marknaden generellt.
ICA Bankens utveckling var tudelad. Å ena sidan hade banken ett bra år med ökad affärsvolym och stärkt resultat medan ICA Försäkring tyngdes av en negativ skadeutveckling, vilket sammantaget innebar att ICA Bankens resultat var lägre än förra året.
ICA Fastigheter fortsatte att generera stabila kassaflöden, samtidigt som de genomförde viktiga satsningar inom bland annat lager- och logistikområdet. I en fortsatt utmanande fastighetsmarknad genomfördes under året ett antal större avyttringar på totalt över 1,3 Mdkr.
Sammantaget ökade ICA Gruppens nettoomsättning under året med 6,5 procent till 157,2 Mdkr. Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster och IFRS 16 leasingeffekter uppgick till 6,1 Mdkr (5,8), motsvarande en rörelsemarginal om 3,9 procent (4,0). Nettoskulden minskade med över 6 Mdkr till 14,6 Mdkr, vilket huvudsakligen var en konsekvens av starka kassaflöden, fastighetsavyttringar samt den nyemission som genomfördes i slutet av året, riktad mot fristående ICA-handlare.
Både ICA Sverige, de fristående ICA-handlarna och Rimi Baltic bedrev under året ett omfattande arbete med att säkerställa konkurrenskraftiga priser och ett högt prisvärde, inte minst på vardagsvaror samt frukt och grönt. Arbetet resulterade i prissänkningar på vardagsvaror, ökade inslag av kampanjer i både fysiska butiker och online, sortimentsanpassningar och en fortsatt utveckling av egna märkesvaror. Investeringarna i pris är långsiktiga och kommer att fortsätta med full kraft under 2025.
Sammantaget visar utvecklingen under året tydligt på kraften som finns i vår organisation och de möjligheter som skapas när vi går samman, samordnar våra resurser och har kundens bästa för ögonen. Den visar vidare på styrkan i en stark kultur, där handlarperspektivet, entreprenörskapet, den lokala marknadskännedomen och viljan att hela tiden utvecklas utgör viktiga delar. Det är inspirerande att se och motiverar till fortsatt fokuserat arbete.
Under året fortsatte det långsiktiga arbetet med att stödja lokal livsmedelsproduktion och underlätta för lokala leverantörer. Detta arbete är viktigt. Dels för att möta kundernas efterfrågan på lokalproducerat, dels för att värna bönderna och ett levande lantbruk. Arbetet har länge haft en hög prioritet, men har under senare år intensifierats till följd av en alltmer osäker omvärld. Att stötta det svenska jordbruket är en viktig komponent i strävan efter att säkerställa en stabil inhemsk livsmedelsproduktion och öka försörjningsgraden. Att säkerställa robusta system och stabila kedjor kräver dock samverkan mellan näringsliv, civilsamhället, myndigheter och politiken – och ökad tydlighet kring faktiska förutsättningar. Här behöver vi alla växla upp och ta ett större ansvar.
2024 blev det varmaste året som hittills uppmätts och det första året med en medeltemperatur som låg 1,5 grader över förindustriell nivå. För att motverka utvecklingen och begränsa dess konsekvenser krävs enorma och omedelbara insatser tvärs hela värdekedjan.
Livsmedelssektorns bidrag till de klimatpåverkande utsläppen är betydande och som stor aktör har vi ett särskilt ansvar.
Ser vi till vår egen verksamhet har vi fortsatt att minska utsläppen, bara sedan 2022 med 19 procent. Från och med 1 januari 2025 är till exempel alla godstransporter i storstäderna fossilfria. Detta arbete ska givetvis fortsätta men för att få till en verklig förändring behöver vi minska det samlade klimatavtrycket hela vägen från produktion till konsumtion av livsmedel. I alla led behöver påverkan minska. Här kommer vi nu öka ansträngningarna ytterligare. Det handlar dels om att minska påverkan från de produkter som säljs i våra butiker och apotek, men också om sortimentsförändringar och att på olika sätt stimulera och uppmuntra kunderna att välja en högre andel växtbaserade livsmedel. Vi vill göra det lätt att handla rätt. Målet är att ha netto noll klimatpåverkan i hela värdekedjan senast 2050, med betydande minskningar redan 2030.
Som en av de första dagligvaruaktörerna i Norden fick vi under året våra vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets initiative (SBTi). Att ha tydliga mål är givetvis viktigt, men än viktigare är att ha en konkret plan för hur de ska nås. Vi har under året förtydligat och preciserat vår färdplan framåt. Mer information om den finns i vår hållbarhetsrapportering. Där finns även fördjupad information om vårt arbete med andra dimensioner av hållbarhet, inkluderat bland annat biologisk mångfald, sociala och etiska aspekter.
De senaste åren har tveklöst varit krävande. Först pandemin och dess många konsekvenser, sedan inflationen, ökad geopolitisk oro och en alltmer osäker omvärld.
När vi nu blickar framåt gör vi det utifrån en stark position och en tydlig målbild. Även om konjunkturläget ser ut att ljusna under det kommande året, tror vi att det ökade fokuset på pris är här för att stanna. Vi kommer därför fortsätta investera i sänkta priser.
Till våra främsta prioriteringar hör att fortsätta bredda erbjudandet kopplat till en enklare vardag. Utifrån ett prisvärt, personligt och hållbart erbjudande avser vi att öka volymerna och stärka marknadspositionerna överlag. Vi ska fortsätta växa inom vår kärnverksamhet, handel med dagligvaror, men också inom våra kompletterande verksamheter, non-food, apotek, bank och försäkring. Vi ska göra det genom fortsatta förbättringar inom respektive verksamhet, genom ett tydligare utbyte mellan fysiska och digitala kanaler, genom att maximalt utnyttja de möjligheter som ny teknik skapar och genom ökad intern samverkan med utgångspunkt i det koncerngemensamma lojalitetsprogrammet Stammis. Ambitionen är att successivt lansera fler koncernövergripande erbjudanden som stärker helheten, såsom bolåneerbjudandet med ränterabatt för Stammisar, den matförsäkring ICA Banken lanserade i början av året eller våra attraktiva erbjudanden för husdjursägare och studenter.
Utvecklingen i omvärlden och på marknaden ställer höga krav på effektivitet, snabbrörlighet och omställningsförmåga – på koncernnivå, i våra operativa verksamheter och i butiksled. För att möjliggöra offensiva satsningar inom prioriterade områden har vi under senare år genomfört flera förändringar i organisationsstrukturen som syftar till att minska antalet överlappande funktioner och möjliggöra snabbare beslutsvägar, ett tydligare kund- och försäljningsfokus och ett bättre stöd till ICA-handlarna. Vi har också etablerat nya strukturer och processer för kompetensutveckling och kontinuerligt lärande inom områden som är centrala för vår fortsatta utveckling. Detta är ett arbete utan slut och under 2025 kommer vi att öka ansträngningarna ytterligare.
Sammantaget visar utvecklingen under det gångna året tydligt på styrkan i ICA-idén – kombinationen av enskilt driv och samlad kraft. Utifrån denna starka bas ska vi nu vässa våra erbjudanden ytterligare och därigenom fortsätta skapa värde för både kunder och samhället i stort.
Solna i februari 2025
Nina Jönsson
Vd
Nettoomsättning 2024
Rörelseresultat 2024*
Rörelsemarginal 2024*
*Exklusive jämförelsestörande poster
ICA Gruppen fick under 2024, som en av de första aktörerna inom dagligvaruhandeln i Norden, vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets initiative (SBTi). Målen innebär att olika typer av utsläpp ska minskas i olika takt, med tydliga milstolpar till 2030 och 2050. Det långsiktiga målet är netto noll.
Livsmedelproduktionen står för runt en fjärdedel av den globala klimatpåverkan. För att möjliggöra mer hållbara matsystem – lokalt och globalt – behövs en mer hållbar produktion, konsumtionsvanor med högre andel växtbaserad kost och minskat svinn i hela värdekedjan. Under året inspirerade och uppmuntrade både ICA Sverige och Rimi Baltic leverantörer, ICA-handlare och kunder till mer hållbara val.
Ungefär en tredjedel av all mat som köps slängs i stället för att konsumeras. Inom ICA Sverige, ICA-butikerna och Rimi Baltic drivs ett antal initiativ för att förebygga och minska matsvinnet, bland annat att genom låta råvaror med skönhetsfel ingå i egna varor, byte till förpackningar som förlänger hållbarheten, prissänkning av varor med kort datum och samarbeten med välgörenhetsorganisationer.
Under året fortsatte arbetet med att minska energiförbrukningen. För verksamheterna i Sverige är målet att energianvändningen fram till 2030 ska minska med 20 procent. All energi som då används ska vara förnybar. Den egenproducerade elen ska öka, finnas i 25 procent av butiksfastigheterna och utgöra 10 procent av energianvändningen för logistikfastigheterna.
För att göra det enklare för fler att välja produkter med lägre klimatavtryck lanserades under 2024 ett pilotprojekt - AI-tjänsten Klimatknuffen. Med Klimatknuffen får kunderna personligt anpassade tips om vilka varor de kan byta i sin e-handelskundkorg för att minska sitt koldioxidavtryck. AI-modellen anpassar förslagen utifrån kundens tidigare köpbeteende och vanor.
ICA Sverige slöt under året avtal med A.P. Möller – Maersk avseende biobränsledrivna sjötransporter genom Maersks sjötransportlösning ”ECO Delivery Ocean”. Avtalet gäller transporter av både livsmedel och övriga varor som ICA köper in från Asien, Syd- och Nordamerika samt Afrika. ICAs utsläpp från sjötransporter beräknas kunna minska med minst 80 procent, motsvarande 3 500 ton CO2e, årligen.
ICA Gruppen har under 2024 arbetat fokuserat mot målet att samtliga godstransporter på väg i Stockholm, Göteborg och Malmö ska vara fossilfria senast 2025. I hela landet är nu 70 procent av godstransporterna fossilfria, och genom fortsatta satsningar, samarbeten, innovation och investeringar fortsätter arbetet med att säkerställa fossilfria godstransporter i hela landet till 2030.
För att göra det enkelt för konsumenter att äta mer växtbaserat i vardagen lanserade ICA under kvartalet Hushållsfärs, bestående av 30 procent ärtfärs och 70 procent nötfärs. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck (beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas).
Tillsammans med kunder samlade ICA-butikerna och Apotek Hjärtat in 50 miljoner kronor, varav 39,6 miljoner kronor från ICA och 10,4 miljoner kronor från Apotek Hjärtat, till svensk cancerforskning i samband med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2024.
För ICA Gruppen går ett starkt samhällsengagemang hand i hand med långsiktig lönsamhet. Under året fortsatte arbetet med att gå före i viktiga frågor inom miljö, hälsa, inkludering & mångfald, kvalitet, och lokalt engagemang.
Som stor aktör och med närvaro över hela Sverige spelar ICA en viktig roll inom beredskapen när det kommer till livsmedel, läkemedel och trygga betalningslösningar. Under året genomförde ICA och Röda Korset en gemensam satsning för att stärka den civila beredskapen i Sverige.
Under året avskaffades plastpåseskatten i Sverige, vilket riskerar att leda till en ökning av bärkassar i plast. Apotek Hjärtat vill motverka detta och har därför valt att inte sänka priset på påsar. Allt överskott från försäljningen av plastpåsar går istället till Världsnaturfonden WWF och deras arbete för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer.
Apotek Hjärtat införde under året åldersgräns för att avancerad hudvård. För att köpa dessa produkter behöver kunden ha fyllt 15 år, ha sina föräldrars godkännande eller ha ett hudtillstånd som motiverar användning av dessa produkter. Beslutet är ett led i arbetet med att motverka osunda beteenden och ideal som vuxit fram bland många unga.
I Sustainable Brand Index™ 2024 rankades ICA Banken som nummer 2 bland svenska banker. Sustainable Brand Index baseras på en studie där konsumenter har fått tycka till om hur hållbara svenska varumärken är.
ICA Fastigheter beslutade att genomföra årliga Trygghetsvandringar vid alla aktiva fastigheter. Vandringarna, som är utformade enligt Boverkets rekommendationer, resulterar i konkreta åtgärdslistor med syfte att öka säkerheten och tryggheten runt fastigheten. Trygghet och säkerhet i och i anslutning till butik var temat för ICA Fastigheters årliga hållbarhetsutbildning för samtliga medarbetare.
Förändringstakten på ICA Gruppens marknader har länge varit hög, men ökat ytterligare under senare år till följd av nya konsumtionsmönster och snabb digitalisering. Till ICA Gruppens mål hör att säkerställa en långsiktig tillväxt med bibehållen lönsamhet trots en värld i snabb förändring. Ambition 2030 preciserar riktningen och anger var ICA Gruppen ska vara på några års sikt.
Läs mer om hur vi arbetar med att personalisera erbjudanden ›
Läs mer om hur vi hjälper våra kunder att förenkla vardagen ›
Läs mer om hur vi arbetar för att sänka priserna ytterligare ›
Den kompletta årsredovisningen inklusive finansiell information och hållbarhetsredovisning kan laddas ner nedan.
Ladda ner rapport