I Sverige har ett begränsat antal traditionella aktörer en hög total marknadsandel, men konkurrensen om kunderna är hård. Marknaden präglas av en påtaglig branschglidning, med allt hårdare konkurrens från restauranger, caféer och renodlade online-aktörer.
Dagligvarumarknadens andel av disponibel inkomst
I Sverige lägger det genomsnittliga hushållet cirka 12 procent av den disponibla inkomsten på mat och livsmedel samtidigt som befolkningen i Sverige under de senaste åren växer.
Tillväxt
Försäljningen av livsmedel och andra dagligvaror följer i stort befolkningsutvecklingen. Tillväxttakten kan i generella termer beskrivas som måttlig men stabil. Jämfört med andra segment inom handeln är dagligvaruhandeln mindre konjunkturkänslig. Till de faktorer som driver försäljningsvärdet hör primärt inflation och en allt högre andel förädlade varor, bland annat hela måltidslösningar. Även en ökad andel ekologiskt och närproducerat bidrar positivt.