− Vi vill visa kunderna hur mycket arbete som ligger bakom den lokalt producerade maten och vilken fin kvalitet den håller. Vi behöver fler småskaliga producenter och då är det också viktigt att visa upp vårt engagemang för närområdet, säger Maria Folkesson, marknadsansvarig på Flygfyren, som arrangerade dagen.
Gör skillnad på hemmaplan”
Häromveckan var det dags för de första kunderna att få följa med på en resa till olika lokala leverantörer runt om i Roslagens famn. Initiativet var en av flera idéer som togs fram för visa butikens lokala engagemang på orten.
− Samhällsengagemang är enormt viktigt för oss. Som butik på orten måste vi ställa upp och bidra till ett starkare samhälle och göra skillnad på hemmaplan. Samtidigt kanske vi kan inspirera andra, säger Maria.
Ökad förståelse för arbetet bakom
Kunderna hyllar initiativet i sociala medier och beskriver det som en trevlig och mycket lärorik dag. För Lisbeth Stockenstrand som är nyinflyttad till Roslagen från Stockholm är det ett bra sätt att se nya platser och lära känna nya människor.
− Det har varit väldigt intressant att se allt arbete och den kunskap som ligger bakom produktionen. Jag är imponerad över hur genomtänkt och välordnat allt var, säger Lisbeth.
Till hösten är fler resor inplanerade och ambitionen är att fortsätta arrangera någon resa per år. Anmälningsavgiften för deltagarna är 50 kronor och går till en lokal idrottsförening.
Viktoria Gustafsson och Maria Folkesson guidade kunderna och fick svara på många frågor.
Britt-Inger ”Bitte” Nilsson visar runt på KRAV-certifierade Senneby Trädgård.
Hej, på dig du! Närkontakt mellan kunder och glada grisar hos Roslagskött.
Alla deltagare fick med sig smakprover ur ICA Kvantum Flygfyrens eget sortiment med butikstillverkad korv och egen rökt skinka.
Funderingar mellan rader av närodlad gurka.