Fördelarna med Nudging - personlig hälsa, samhälle och miljö
Målet med nudging är att förstärka folks redan existerande vilja att göra en positiv beteendeförändring genom att puffa dem i rätt riktning och få dem att reflektera över sina val i specifika situationer och välja annorlunda. Det kan exempelvis innebära att välja det ekologiska alternativet i mataffären, att det vegetariska alternativet är förvalt under en konferens, använda mindre tallrikar vid buffébordet för att minska matsvinnet, eller att få notiser om skärmanvändning.
- För individen innebär nudging att det blir enklare att göra hälsosamma val. För samhället kan nudging till exempel leda till bättre folkhälsa och minskade kostnader för sjukvård. För planeten innebär nudging att fler människor gör miljövänliga val, vilket bidrar till en mer hållbar framtid, säger Linda.
Framgångsrik nudging-kampanj
På ICA pågår just nu för tredje året i rad ett samarbete med Organic Sweden, Beteendelabbet och ICA-handlare som vill knuffa fler kunder att handla ekologiskt. Årets kampanj fokuserar på att komma närmare konsumenten och visa hur ekologiska val påverkar dem.
– Inom ramen för nudging-kampanjen genomförs butiksexperiment av beteendevetare, där små justeringar i och runt hyllorna har visat sig leda till en markant ökning i försäljningen av ekologiska produkter. Dessa experiment har tidigare visat starka resultat och vi har goda förhoppningar om att årets kampanj kommer att inspirera ännu fler att välja hållbara alternativ, säger Maria Gustavsson, innovation manager på ICA Sverige.
Här kan du läsa mer om ICAs ekologiska nudingprojekt ›
Hållbara val för alla
Nudging är en enkel men kraftfull metod som kan göra stor skillnad för hela samhället och planeten. För företag innebär det en möjlighet att hjälpa kunder att göra bättre val, och för kunder innebär det en enklare och mer hållbar vardag.