Hej Louise! Berätta mer om tanken bakom ICA Basic!
– ICA Basic som namn lanserades 2011, men i över 100 år har vi på ICA haft egna varor. När vi lanserade ICA Basic var det många varor som förvandlades från Euroshopper till just ICA Basic.
– Tanken med ICA Basic är att kunna erbjuda våra kunder bra varor till ett ännu bättre pris. Det är alltid ett viktigt uppdrag, men särskilt nu när vi ser hur människors ekonomi påverkats. Vi har satt vår egen logotyp på varorna som en kvalitetsstämpel och genom det lovar vi bra kvalitet för vardagen och att produkter tagits fram med omsorg om människa, djur och natur.
Hur många ICA Basic-produkter finns i sortimentet idag?
– Vi har idag 270 ICA Basic-produkter i över 30 olika produktområden så det finns mycket att välja på. Under våren kommer ytterligare ca 20 nyheter inom sortimentslinjen.
Vissa kanske tänker att billigt per automatik betyder sämre, hur svarar vi på det? Går det verkligen att ta fram varor som är bra OCH billiga samtidigt?
– ICA Basic består av vardagsprodukter till bra priser för att alla ska ha råd med bra mat. Genom smarta kompromisser kan vi hålla priserna nere. Bara bra varor, resten har vi plockat bort.
– Vi ställer höga krav och gör kvalitetstester på våra Basic-produkter precis som på vårt övriga sortiment. Produkterna innehåller till exempel inte onödiga tillsatser. Det som kan skilja sig är att vi är mer toleranta på storleksskillnader och utseende på exempelvis grödor, grönsaker och nötter. Men köper man en påse frysta bär för att göra smoothies på kanske storleksskillnaden inte spelar jättestor roll.
Och sist, om du bara får välja en enda personlig favorit ur sortimentet, vilken väljer du då?
- Då väljer jag de frysta hallonen, vi gör mycket smoothies hemma så det går åt. Och de är verkligen supergoda.