- Vår ansats är att luta oss in i framtiden. Att skapa den istället för att vänta in den. Det känns som det också beskriver hur ICA känns som bolag. Framåtlutat, modigt och med stort driv, säger Samuel.
Ständigt på jakt efter nya möjligheter
New Business har som uppdrag att ständigt leta efter nya affärsmöjligheter. Det är inte bara en strategi för tillväxt, utan också ett sätt att säkerställa att ICA fortsätter att vara relevant och värdefull för sina kunder. Målet är att möta framtidens utmaningar och möjligheter på ett modernt och hållbart sätt.
– Vi driver både innovationsprojekt i tidiga, mer experimentella, faser såväl som mer mogna projekt. Ett innovationsprojekt kan vandra igenom vår process – och om vi kan påvisa framgång i våra experiment och prototyper så skalar vi upp och lägger mer kraft bakom. Ett aktuellt exempel på det är ICA på Jobbet, där handlare kan ställa ut varuskåp hos företag i sin närhet och medarbetarna kan handla mat med hjälp av ICA ToGo-appen, berättar Samuel.
Samuel lyfter även ICA Paket som ett exempel påett innovationsprojekt som började i liten skala och som växt sig större. Det är en tjänst som nu firar ett år och som, enkelt beskrivet, låter e-handlare skicka sina paket med ICAs logistiknät.
- Det är smart och hållbart. Paketen samåker med ketchupen! säger Samuel.
Nyfikenhet som drivkraft
Samuel drivs av ICAs ständiga framåtrörelse, som bygger på nyfikenhet och att alltid möta kunden i deras vardag. I sin roll tycker han om att se när idéer blir verklighet.
- Jag har alltid tyckt att jag har världens roligaste jobb, avslutar Samuel.