Tillsammans med kunder har ICA-butikerna och Apotek Hjärtat samlat in 57 miljoner kronor, varav 47 miljoner kronor från ICA och 10 miljoner kronor från Apotek Hjärtat, till svensk cancerforskning i samband med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.
För ICA Sverige är frukt och grönt fortfarande en motor. Vindruvor, Romanticatomater och champinjoner är topp tre bland våra rosa egna märkesvaror. Försäljningen av rosa band och armband står nästan för 35 procent av försäljningen.
– Vårt engagemang för Rosa bandet slår allt annat vi gör under året. Jag blir extremt stolt över att vara en del av ICA-idén och se hur alla inom ICA samverkar för att besegra cancer, säger Peter Hägg.
Rosa hjälteprodukter
Apotek Hjärtat samlade in 10 miljoner kronor, vilket är ett nytt rekord för. Förra året samlade vi in 9,5 miljoner kronor.
ICA Banken och ICA Försäkringar
På ICA Bankens webbsida och i appen har kunderna kunnat skänka en gåva till insamlingen till förmån för Rosa Bandet via en gåvoknapp. I år har ICA Bankens kunder tillsammans donerat 295 650 kronor.
ICA Försäkring bidrog med 150 kronor för varje såld olycksfallsförsäkring under oktober, vilket resulterade i ett bidrag med 132 900 kronor till Cancerfonden.
Insamlingen från Rosa Bandet-kampanjen går till den främsta cancerforskningen i Sverige och den väljs varje år ut av Cancerfondens forskningsnämnd genom en gedigen process.