Marknaden för drivmedel har under de senaste åren präglats av många förändringar, med kraftiga förändringar i tillgång och prisutveckling samt nationella regeländringar. Trots detta har ICA lyckats hitta lösningar som kombinerar både låg klimatpåverkan och en kostnadseffektiv logistikdrift – en viktig faktor för att redan nu nå målet om fossilfria transporter i storstäderna under 2025.
- Detta är ett viktigt steg mot att nå fossilfria transporter i hela Sverige senast 2030. Som en stor aktör behöver vi ta ansvar. Genom att ta ett helhetsgrepp kring bränsle och transporter kan vi investera i klimatarbetet och samtidigt bli mer effektiva och långsiktiga i vår affär, säger Emma Lindström, logistikdirektör på ICA Sverige.
Godstransporter stor del av utsläppen av växthusgas
Idag står godstransporter för cirka 70 procent av ICA Gruppens växthusgasutsläpp från den egna verksamheten*. För att minska utsläppen driver ICA ett långsiktigt arbete som omfattar optimering av flöden mellan lager och butik, en successiv övergång till förnybara drivmedel och elektrifiering av transporter.
- Vi har nått målet genom dedikerat arbete och genom att nyttja ICAs långa erfarenhet av att handla upp transporter med låg miljö- och klimatpåverkan. Nu fortsätter vi arbetet mot nästa stora steg – att alla vägburna godstransporter inom ICA Gruppens svenska bolag ska vara fossilfria år 2030, säger Emma Lindström.
ICAs vägtransporter i de berörda storstäderna som nu är helt fossilfria berör främst distributionstransporterna från ICAs lager till butiker, samt upphämtningar från leverantörer och vissa fjärrtransporter.
Lastbilarna drivs idag främst av biogas, HVO (biodiesel) och elektricitet, vilket sammantaget ger en god kombination av låg klimatpåverkan och en kostnadseffektiv och stabil drift.