Magkänslan kan kännas bra, men det betyder inte nödvändigtvis att den är det. Magkänsla kan nämligen vara baserad på förutfattade meningar eftersom våra hjärnor gillar att tänka som den alltid har gjort. Och tidigare arbetssätt är inte alltid vad som leder oss i rätt riktning framåt.
Datadrivet är ett begrepp som många slänger sig med. Men det är inte vilket begrepp som helst, det är ett arbetssätt som hjälper oss att fatta underbyggda beslut. Att agera datadrivet är också en del av ICA Gruppens långsiktiga strategi, för att framtidssäkra många aspekter av vår verksamhet.
Ambition 2025
I vår koncernövergripande strategi ingår det vi kallar Ambition 2025, som i sin tur består av fyra delar: Personligt & Lokalt, Hälsosamt & Hållbart, Attraktivt och sist men inte minst Datadrivet. De fyra delarna beskriver ett önskat framtidsläge för ICA Gruppen och då inte minst att vi har som mål att arbeta Datadrivet inom hela koncernen.
Så här definierar vi vad Datadrivet betyder:
• Förtroendet för vår datahantering är högsta möjliga och vi erbjuder relevanta och personliga produkter och tjänster vilket skapar värde för alla våra intressenter
• Vi är genuint datadrivna i vårt dagliga arbete och vi drar full nytta av vår data i utvecklingen av vår affär
Med andra ord handlar det till viss del om att ta datadrivna beslut, men även hur vi agerar i stort kring data, datahantering och vår affär.
Är du nyfiken på att läsa mer om ICA Gruppens mål och strategi? Klicka här ›
Vad innebär det att arbeta datadrivet?
Vi har pratat med Maria Wieloch, Senior category and business development Manager för Frukt, grönt & blommor på ICA Sverige, som mycket väl vet vad det innebär att arbeta datadrivet.
Hej Maria! Hur skulle du förklara vad datadrivet betyder?
– Det innebär egentligen att fatta affärsbeslut som är baserade på fakta och data snarare än på en känsla. Det kan vara allt från små beslut till större, och kan även betyda att man ”verifierar” en känsla genom att titta i siffrorna.
Vi har länge fått höra att vi ska lita på magkänslan – vad är fel på det?
– Jag tror det finns lite olika nyanser. Magkänslan kan vara jätteviktig i privatlivet, och även i affärslivet kan magkänslan guida oss i en viss riktning eller fungera som en katalysator för en första idé. Men när det gäller att fatta affärsbeslut anser jag att data och fakta bör väga tyngst.
Kan du ge oss ett exempel på hur du använder data i arbetet?
– För oss har det varit viktigt med data när det gäller att validera vår hypotes om lönsamhet för frukt och grönsaker i butikerna. Det har stärkt våra argument för att driva på för ökad konsumtion, och kommer att användas framöver i vårt arbete med att förklara kategorins betydelse för alla intressenter.
Varför är det viktigt för ICA att vi alla blir mer datadrivna?
– Den ökande komplexiteten som påverkar vår affär och en värld i ständig förändring, gör det ännu viktigare för oss att basera våra beslut på fakta snarare än magkänsla!