Automatisering av rutinuppgifter
En av de största fördelarna med AI är dess förmåga att automatisera rutinuppgifter. Detta frigör tid och resurser som kan användas för mer strategiska aktiviteter, till exempel kan AI användas för att hantera kundtjänstförfrågningar genom chatbots, vilket minskar belastningen på mänskliga medarbetare och förbättrar svarstiderna.
- Vi hade en digital assistent sedan tidigare som utgjorde en bra bas när generativ AI introducerades på marknaden. Det bidrog till att kunderna snabbt fick en bättre upplevelse när vi tog oss an tekniken och att vi framåt kan fortsatta utveckla för en optimal kundresa, berättar Simon.
På ICA har vi även utvecklat kameror som läser av streckkoder och effektiviserar lagerhanteringen och förutsäger behov, vilket minskar kostnader och förbättrar effektiviteten.
Personliga kundupplevelser
Med AI kan företag skapa personliga kundupplevelser på ett sätt som inte varit möjligt förr. Genom att använda data och maskininlärning kan företag erbjuda skräddarsydda rekommendationer och tjänster som möter individuella kunders behov och preferenser. Detta kan leda till ökad kundnöjdhet och lojalitet, vilket i sin tur kan driva försäljning och tillväxt. Det kan även resultera i projekt som gynnar planeten. ICA lanserade nyligen AI-tjänsten Klimatknuffen som ska göra det enklare för fler att välja produkter med lägre klimatavtryck genom personliga rekommendationer i e-handelskundkorgen.
I framtiden kan AI-drivna chattbotar och digitala assistenter komma att kommunicera direkt med kunder när de kliver in i en butik, vilket gör att de kan få personliga rekommendationer och hjälp med att hitta produkter baserat på deras specifika behov.
Läs mer om våra framtidsspaningar i framtidsrapporten.
Teknologi som förmåga
AI är inte bara en trend, utan en nödvändighet för företag som vill förbli konkurrenskraftiga i dagens marknad. Ola Ottosson, Head of AI & data science på ICA Gruppen, berättar att vi har utformat en AI-strategi som säkerställer att vi som koncern och bolag kan maximera värdet av AI och bibehålla vår konkurrenskraft. Vår grundtro ligger däremot i att se till behoven i första hand.