Vill du göra affärer med ICA?
Vi på ICA Sverige söker hela tiden efter nya produkter, leverantörer och samarbetspartners både lokalt och centralt. Har du en produkt eller ett erbjudande som kan vara intressant för ICA? Då har du kommit helt rätt!
Med cirka 1300 ICA-butiker där varje handlare har frihet att välja sitt eget sortiment finns det stora möjligheter för dig som vill sälja direkt till en eller flera butiker i regionen. Som leverantör till ICA Sverige kan du även leverera till ICA centralt till en viss region eller för hela landet.
Vanliga frågor
Om du som leverantör är intresserad av att göra affärer direkt med en butik, följ några enkla steg nedan.
1. Börja med att lämna en självdeklaration ›
Du fyller i information om ditt företag och får svara på ett antal frågor om produkten, förpackning, märkning etc.
Om du vid ansökningstillfället levererar till färre än 15 butiker behöver du ingen certifiering, om du redan nu levererar till över 15 butiker måste du även komplettera med giltigt certifikat*.
2. Kiwa granskar sedan informationen och godkänner eller avslår ansökan,
för stöttning med ansökan kontakta Kiwa (se.livsmedel@kiwa.com eller 018 - 17 00 00)
3. När du blivit godkänd kan samtliga butiker söka upp din deklaration
4. Nu är det bara att kontakta butik för att sälja in din produkt,
avtal sker direkt mellan respektive butik och leverantör.
*Godkända certifieringar: BRC (Food), IFS, GlobalGAP (Frukt & Grönt), Danish Red Meat Standard, FSSC 22000 (ISO 22000 + PAS 220), IP (Frukt & Grönt), IP Livsmedel, RIP (endast oförädlad potatis + tvättad potatis), Sigill Biodling eller Bihusesyn (endast oförädlad honung)
ICA erbjuder lokala leverantörer en Orderportal för att synliggöra leverantörer runt om i landet samt förenkla orderhanteringen både för butik och leverantör. Butiken hittar leverantörerna i sitt ordinarie beställningsverktyg AOB och ansöker om att få göra affärer. Du som leverantör avgör själv vilka butiker du kan levererar till samt hur ofta. När ni godkänt butiken kan de börja lägga manuell order.
För mer information om portalen, krav för att få delta samt för ansökan ›
Som direktlevererande leverantör till (minst) en ICA-butik är det sannolikt att kunder redan idag letar efter dina varor i ICAs nätbutiker. Du har möjlighet att göra produkter säljbara i butikens e-handel genom att tillhandahålla korrekt och uppdaterad produktinformation och bild via någon av våra ICA-anslutna tjänster för produktmasterdata.
Hur går det till?
1. Registrera dina produkter
Digitalisera dina produkter genom att ladda upp produktinformation såsom ingredienser, näringsvärden, förpackningsstorlek, eventuella märkningar m.m. i en ICA-ansluten tjänst nedan.
2. Ladda upp högkvalitativa bilder
Se till att varje produkt representeras på webshoppen av professionella och tydliga bilder. Bilden är mycket viktig för att ge kunden en bra uppfattning om vad de köper.
3. Godkänd kvalitetssäkring av produktinformation
Kvaliten på informationen är nyckeln, och det kan bli fel ibland. Vi väljer därför att enbart ta emot produktdata som har genomgått en noggrann kvalitetskontroll för att säkerställa att de uppfyller standarden och att vi har rätt information ut till kund.
4. Dela informationen till ICA
5. När butiken har valt in produkten i sitt e-handelssortiment kan kunder köpa den online
Inom ICA är det butikerna själva som beslutar om vilket sortiment de ska ha i sin butik och i sin e-handel. En ICA-butik kan enbart göra det om ICA har fått tillgång till er produktinformation och bild.
6. Uppdatera informationen regelbundet
Glöm inte bort att hålla produktinformationen uppdaterad genom att regelbundet granska och uppdatera den. Detta säkerställer att kunderna alltid har tillgång till den senaste informationen om dina produkter. Om produktens förpackning uppdateras med nytt utseende, var noggrann med att även uppdatera produktbilden så att kunderna känner igen den i nätbutiken.
Tjänster att välja på
Sedan årsskiftet 2024 har ICA två alternativ för registrering och delning av produktdata och bild med målet att göra det enklare att sälja lokala varor i sin e-handel.
• GS1 Validoo är vår branschgemensamma tjänst för delning av produktdata och är obligatorisk för våra centrala leverantörer att ansluta sig till. Här samlas en mängd data in som även täcker behovet för försäljning online.
• Foodla är ett andra alternativ som enbart riktar sig mot vår e-handelsförsäljning och er leverantörer som säljer direkt till butik.
Kontaktuppgifter
Beroende på vilken fråga ni har kontakta:
support.ehandel@ica.se vid frågor om era produkter online
orderportal@ica.se vid frågor gällande lokala leveranser till butik
På ICA är det kategorichefen inom respektive område som avgör vilket centralt sortiment vi ska erbjuda våra butiker. Som central leverantör kan du levererar till en större region eller till hela landet. Om du som mindre leverantör är intresserad av att bli leverantör till ICA ska du leverera till minst 20 butiker i ditt närområde och ha kapacitet att växa i regionen eller hela landet. Dessutom måste ni ha en säljplan för hur ni ska nå ut till nya butiker både på kort och lång sikt.
Om du redan är central leverantör och har några frågor kan du antingen vända dig direkt till kategori- eller inköpschef eller behandla frågan direkt i LevNet Portalen ›