Hur kan vi trendspana när framtiden känns mer oförutsägbar än någonsin - och vilka framtida trender ser vi? Vi snackade med Lieselott Liljevik, en av våra riktiga trendspotting-specialister i team Omvärlds- & kundinsikt, för att lära oss mer.
Hej Lieselott! Varför är detta viktigt för oss på ICA att hålla koll på trender och vår omvärld?
– När vi förstår våra kunders drivkrafter och preferenser, och andra faktorer som påverkar deras beslut (som drömmar, värderingar, behov, ambitioner men också plånbokens storlek), kan vi utveckla tjänster, produkter och koncept som möter deras krav och önskemål. Den kunskapen är inte bara nödvändig för att vägleda oss mot framtida affärsmöjligheter, den behövs också för att vi ska fortsätta vara relevanta och behålla positionen som ledande varumärke och handelsplats hos våra kunder även i framtiden.
Kan vi alla bli trendspanare?
– Absolut, att vara nyfiken är en bra början! Försök att ha ett öppet sinne och en 360-graders syn på världen. Håll dig objektiv genom att läsa och titta på saker från en mängd olika källor. En metod är att lämna din vanliga repertoar och "gå i någon annans skor" – till exempel din konkurrents eller en konsuments - i en specifik situation.
- Du behöver även identifiera vilka faktorer som kan gynna en viss trend, eller vilka som inte gör det: finns det några hinder? Är det tillräckligt enkelt att genomföra? Är det för kostsamt? Är timingen rätt…?
Världen förändras snabbt – hur påverkar det ditt arbete? Är det överhuvudtaget möjligt för oss att förutse långsiktiga trender idag?
– Det är förstås en utmaning att kunna se så långt framåt när saker och ting utvecklas så fort, och inte minst nu när vi lever i en osäker tid där förutsättningar snabbt kan ändras och få en stor påverkan både på kunden och vår verksamhet. Då är det bättre att jobba med scenarier i stället. Med hjälp av denna teknik kan vi förbereda vår organisation på olika framtida utfall, utforska och få en bättre förståelse för var våra styrkor och svagheter, respektive möjligheter och utmaningar ligger och hur vi sedan kan hantera dem på bästa sätt.
– Det är viktigt att också ha ett relativt brett perspektiv i sin bevakning – det klassiska helikopterperspektivet - för att förstå hur trender utvecklas. Man bör därför åtminstone regelbundet göra en utblick och iaktta vad som sker utanför sitt eget verksamhetsområde samt i samhället i stort. Var vaken och håll utkik efter lösningar och utveckling inom andra branscher som kan revolutionera hur saker går till och vad konsumenterna föredrar.
Sist men inte minst: vilka trender ser du nu, som kan vara viktiga för oss i framtiden?
- Just nu har vi ju omedelbara utmaningar kopplat till bland annat inflation, pris och kriget i Ukraina, och det finns många och stora osäkerheter kopplat till det! Det kan fördröja men också påskynda en omställning. Det om något lärde vi oss av pandemin.
Med en förhoppning om att krisen inte förvärras ytterligare eller blir väldigt utdragen skulle jag ändå säga att är svaret är hållbarhet, utan tvekan! Det är minst lika viktigt som den snabba tekniska utvecklingen och digitaliseringen. Ny teknik är förstås ett fantastiskt "verktyg" som hjälper oss att göra saker mer effektivt, förbättra köpupplevelsen och att förenkla människors liv. Men vi kommer behöva investera minst lika mycket i att hitta mer hållbara vägar i hela matsystemet, och vi måste vara kreativa och försöka förbättra allt vi gör med det i åtanke. Hållbarhet handlar ju heller inte bara om miljö och klimat utan också hur man som företag uppträder och tar socialt ansvar - i ens närhet likväl som i ett globalt perspektiv.
– Oavsett vilket verksamhetsområde vi jobbar i, måste vi fråga oss hur vi kan driva förändring och göra saker på ett mer hållbart, smart, smidigt, men också kostnadsmedvetet, sätt. Det är självklart viktigt för den planet vi har förmånen att låna av nästa generation, och det vet våra kunder också. De har höga förväntningar på oss, och vad vi gör påverkar deras uppfattning av ICAs varumärke.