ICA Gruppens verksamheter omfattar dagligvaruhandel, apotek, fastigheter, samt bank och försäkringsverksamhet. Analys av klimatrelaterade risker och möjligheter sker dels inom respektive bolag, dels ur ett koncerngemensamt perspektiv.
Styrning
ICA Gruppen har sedan lång tid tillbaka ett etablerat ansvar på styrelse- och ledningsnivå för hållbarhetsfrågorna, vilket inkluderar klimatrelaterade risker och möjligheter. Den strategiska riktningen för ICAs hållbarhetsarbete fastställs av styrelsen, och styrs genom strategisk planering och affärsplaneringsprocesser. VD är ansvarig för hållbarhetsfrågorna inom koncernen, men ledningen av det löpande arbetet har delegerats till Direktör Corporate Responsibility som ingår i ICA Gruppens koncernledning. Till stöd för koncernledningen och Direktör Corporate Responsibility har ICA Gruppen inrättat en en ledningsgrupp för hållbarhet bestående av alla koncernbolagens hållbarhetschefer. Klimat- och hållbarhetsrisker ingår också i det ordinarie riskarbetet, och den rapportering av risker som sker till koncernledningen och ICA Gruppens styrelse två gånger årligen.
Strategi
Samtidigt som klimatomställningen innebär betydande risker för ICA Gruppens verksamhet, strategier och finansiella planering, finns väsentliga möjligheter om Gruppen möter de förändringar i exempelvis konsumentattityder och konsumtionsmönster som klimatomställningen innebär. Klimatfrågan är därför en integrerad del i ICA Gruppens lång siktiga strategiska riktning, och de ambitionsområden som identifierats för att möta identifierade förändringar och drivkrafter i omvärlden. Till 2030 har ICA Gruppen ambitionen att vara branschledande i utvecklingen mot minskad klimatpåverkan och en mer modern och hållbar livsmedelsförsörjning samt att vara bäst på respektive marknad när det gäller att hjälpa och inspirera kunder att göra hållbara val. Till strategiskt viktiga initiativ för att minska ICA Gruppens bidrag till och sårbarhet för klimatförändringarnas effekter hör ICA Gruppens klimatambition, ICA Gruppens drivmedelsstrategi (gäller ICA Sverige och Apotek Hjärtat), och de energistrategier som antagits för ICA Gruppens verksamheter i Sverige respektive Baltikum.
Livsmedelsproduktion står för en betydande del av de globala klimatutsläppen. ICA Gruppens verksamhet inom dagligvaruhandel är därför extra betydelsefull både för att minska koncernens klimatpåverkan ur ett värdekedjeperspektiv, och för att växla ut de långsiktiga möjligheterna i omställningen till ett livsmedelssystem med mindre klimat- och miljöpåverkan. ICA Sveriges och Rimi Baltics satsningar för att främja lokalt och nationellt producerade livsmedel minskar både sårbarheten för klimatorsakade störningar i globala leverantörskedjor, och möter konsumenternas ökande intresse för lokalt producerade livsmedel. Även satsningar på utvecklingen av ett attraktivt och hållbart växtbaserat sortiment, genom bland annat ICA Växa, bidrar till att bygga ett utbud som möter kundernas framtida preferenser.
För att ge ytterligare insikter till det långsiktiga strategiska arbetet med klimatrelaterade risker och möjligheter har workshoppar kring klimatrisk genomförts inom ICA Sverige. Mer information om dessa finns i ICA Gruppens årsredovisning.
Riskhantering
Klimat- och hållbarhetsrisker som kan materialiseras i ett kortare perspektiv (< 3 år) utgör redan idag en del av den samlade riskanalysen för ICA Gruppen. Klimat- och hållbarhetsrisker ska integreras i den ordinarie processen för riskhantering utifrån den påverkan de har på ICA Gruppen, till exempel i form av effekt på varumärke (varumärkesrisk), fysiska störningar (operationell risk), eller ökade kostnader (finansiell risk). ICA Gruppen arbetar kontinuerligt med att utveckla processen för riskanalys och -hantering, för att ännu bättre integrera hållbarhetsrisker i arbetet.
Mätmetoder och mål
ICA Gruppen har sedan 2007 redovisat och satt mål för att minska sin klimatpåverkan, med utgångspunkt i vedertagna standarder som GHG-protokollet och Science Based Targets. Läs mer om ICA Gruppens klimatmål, och utfall mot målen.