Väsentlighetsanalysen gjordes första gången 2008 och revideras varje år. Under 2022 gjordes en mer genomgripande uppdatering av väsentlighetsanalysen, med en översyn av såväl inkluderade hållbarhetsfrågor som den interna processen. Bolagen i ICA Gruppen verkar inom olika branscher och på olika marknader. Varje bolag identifierar därför sina väsentliga frågor utifrån bolagets påverkan på frågan och intressenternas värdering av den. ICA Gruppens väsentlighetsanalys är sedan en sammanvägning av de bolagsspecifika analyserna, och syftar till att ge strategisk riktning till gruppgemensamma hållbarhetsprioriteringar och rapportering. ICA Gruppens uppdaterade analys visar att klimatfrågan är i fortsatt stort fokus, tillsammans med de produkter och tjänster som Gruppen erbjuder och kvalitetssäkringen av dessa, liksom inkludering och mångfaldsfrågorna i relation till ICA Gruppens anställda. Frågor längre ut i värdekedjan ses också som viktiga, men ICA Gruppens möjlighet att direkt påverka dem är mindre, och intressenternas förväntningar något lägre.
ICA Gruppens väsentliga hållbarhetsfrågor
Kvalitetssäkring
Kvalitetssystem som garanterar regel- och policyefterlevnad i produktutveckling och produktion.
Klimat
Klimatpåverkan från den egna verksamheten (butiker, apotek, kontor, lager och transport) och värdekedjan i linje med GHG-protokollets definitioner.
Hållbara produkter och tjänster
Erbjuda och marknadsföra hållbara produkter och tjänster med mindre klimatpåverkan, t.ex. hållbarhetsmärkta produkter, livsmedel med mindre klimatpåverkan, hållbara fonder osv.
Hälsosamma produkter och tjänster
Aktiv marknadsföring av produkter och tjänster med kända positiva effekter på människors hälsa, som frukt och grönt, produkter i linje med näringsrekommendationer (t.ex. nyckelhålet), och allergianpassat sortiment (t.ex. parfymfritt).
Nationellt och lokalt sortiment
Erbjuda och marknadsföra produkter tillverkade i samma land som, och/eller i närheten av, butiker och apotek.
Spårbarhet och transparens
Möjligheten att spåra ursprung och påverkan av de produkter vi erbjuder, samt att göra denna information tillgänglig för intressenter.
Energi
Förbrukning och produktion av energi för driften av den egna verksamheten.
Hälsokritiserade ingredienser och produkter
Ansvarsfull användning och marknadsföring av produkter med kända negativa effekter på människors hälsa, som socker, salt, transfetter, tobak och alkohol.
Möjliggöra hälsosamma val/livsstil
Vägledning, inspiration och initiativ som främjar en hälsosam livsstil, t.ex. hälsosamma matvanor och motion.
Möjliggöra hållbara val/livsstil
Vägledning, inspiration och initiativ som främjar en hållbar livsstil, t.ex. hållbara matvanor.
Hållbara marknadsplatser
Påverkan av butiksfastigheter/marknadsplatser på lokala ekosystem och samhällen, t.ex. genom transportsystem, återställande av biologisk mångfald, och trygghet och säkerhet.
Lokala samhällsinitiativ
Samarbetsinitiativ med lokalsamhället, sponsorskap, och andra initiativ med positiv påverkan på lokalsamhället, t.ex. arbetsmarknadsinitiativ.
Mänskliga rättigheter
Främja socialt ansvar i värdekedjan, samt förebygga och åtgärda kränkningar av mänskliga rättigheter, t.ex. genom uppförandekod, leverantörskriterier, och en riskbaserad due diligence- process.
Matsvinn
Matsvinn i den egna verksamheten (butiker, lager) och värdekedjan.
Kemikalier
Användning av kritiserade kemikalier / skadliga ämnen i våra produkter, eller i produktionen av dem, t.ex. PFAS, PVC, skadliga bekämpningsmedel.
Biologisk mångfald
Påverkan på biologisk mångfald i värdekedjan, t.ex. genom avskogning, landanvändning, bekämpningsmedel etc.
Djurvälfärd
Djurvälfärd i livsmedelsproduktion samt produktion av andra varor.
Antibiotikaresistens
Djurvälfärd och policies för förskrivning som främjar sund antibiotikaanvändning för behandling av människor och djur.
Vatten
Påverkan på vattenanvändning i värdekedjan, t.ex. genom jordbruksmetoder, textilproduktion etc.
Jämn könsfördelning
Lika möjligheter att utvecklas för alla medarbetare på ICA (inkl. i butik) oavsett kön.
Inkluderande kultur
Alla medarbetare på ICA Gruppen har rätt att vara sig själva, och känner sig respekterade, värdefulla, och får rätt stöd och uppmuntran för att nå sin fulla potential.
Svensk respektive utländsk bakgrund
Alla medarbetare på ICA Gruppen i Sverige har lika möjligheter att utvecklas, oavsett bakgrund.
Kompetensbaserad rekrytering
All rekrytering och befordran inom ICA Gruppen baseras på kompetens.