Hållbarhet är integrerat i ICA Gruppens koncernstrategi Ambition 2030, där ett av fyra övergripande ambitionsområden är att göra det enklare för kunderna att göra hållbara val. ICA Gruppens verksamheter ska vara branschledande på sina marknader, och driva utvecklingen mot minskad klimatpåverkan samt en mer modern och hållbar livsmedelsförsörjning. De ska också vara bäst på sina respektive marknader när det gäller att hjälpa och inspirera kunder att göra hållbara val.
ICA Gruppen arbetar dessutom med ett antal prioriterade hållbarhetsfrågor utifrån en väsentlighetsanalys som revideras varje år.
För att driva på och följa upp hållbarhetsarbetet sätter ICA Gruppen centrala mål för de mest prioriterade områdena, som kompletteras med mål inom respektive bolag samt för specifika frågor. Nedan redovisas mål och utfall för de viktigaste övergripande hållbarhetsmålen.
Sedan 2012 har ICA Gruppen publicerat externt granskade delårs- och årsrapporter om hållbarhetsarbetet på koncernnivå. Där redovisas fler mål och indikatorer, samt en sammanfattning av strategiska insatser under respektive kvartal eller år.
ICA Gruppens klimatmål
ICA Gruppen ska ha netto noll klimatpåverkan i hela värdekedjan 2050
ICA Gruppens ambition är att fortsätta minska klimatavtrycket i linje med det som krävs för att nå Parisavtalets 1,5-gradersmål och netto noll utsläpp. ICA Gruppens klimatmål till 2030 och 2050 är godkända av Science Based Targets initiative (SBTi), och omfattar alla utsläpp i värdekedjan (scope 1, 2 och 3).
ICA Gruppens vetenskapligt baserade klimatmål
Övergripande mål
- ICA Gruppen ska nå netto noll växthusgasutsläpp över hela värdekedjan till 2050.
Kortsiktiga mål till 2030
- Energi och industri (”Non-FLAG”): ICA Gruppen ska minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 1 och 2 med 42% till 2030, jämfört med basåret 2022. ICA Gruppen ska också minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 3 med 42% inom samma tidsram.
- FLAG (”Forest, Land and Agriculture”): ICA Gruppen ska minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 3 FLAG med 30,3% till 2030, jämfört med basåret 2022*. ICA Gruppen ska också uppfylla krav för icke-avskogning för alla varor som kan kopplas till avskogning** senast i december 2025.
Långsiktiga mål till 2050
- Energi och industri (”Non-FLAG”): ICA Gruppen ska minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 1 och 2 med 90% till 2050, jämfört med basåret 2022. ICA Gruppen ska också minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 3 med 90% inom samma tidsram.
- FLAG (”Forest, Land and Agriculture”): ICA Gruppen ska minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 3 FLAG med 72% till 2050, jämfört med basåret 2022*.
* Målet omfattar FLAG-utsläpp och kolinlagring
** Som de definieras i EU:s avskogningsförordning
Nyckelindikatorer för klimat till 2030
För att säkerställa att utsläppen minskar i takt med de vetenskapligt baserade målen, följer ICA Gruppen flera nyckelindikatorer som adresserar de viktigaste utsläppskällorna till 2030.
Från och med årsredovisningen för 2024 kommer ICA Gruppen även att redovisa samtliga utsläpp i scope 1, 2 och 3, i enlighet med GHG-protokollet.
ICA Gruppens klimatpåverkan från egen verksamhet
I utsläppen från ICA Gruppens egen verksamhet inkluderas utsläpp från godstransporter, butiker/apotek, lager och kontor. Den största delen av utsläppen kommer från godstransporter mellan lager och butik, men utsläppen innefattar också köldmedia, energi, och tjänsteresor.
Utsläppen av växthusgaser från ICA Gruppens egen verksamhet uppgick under 2023 till 92 887 ton, en mindre ökning jämfört med föregående år. Minskningar i klimatpåverkan har framför allt skett inom utsläpp från köldmedia och energi, medan utsläppen från godstransporter ökade på grund av minskad andel förnybara bränslen.
2023 | 2022 | 2021 | |
Klimatpåverkan från den egna verksamheten (Ton CO2e) | 92 887 | 92 559 | 78 791 |
Klimatpåverkan från den egna verksamheten (Ton CO2e / Mkr omsättning) | 0,63 | 0,68 | 0,62 |
Klimatavtryck från kundernas inköp av livsmedel
En stor del av den globala klimatpåverkan kommer från produktion och konsumtion av livsmedel, och ICA Gruppen ska minska klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel med 30 procent till 2030.
För att nå målet bedrivs ett aktivt arbete med att minska klimatpåverkan från de produkter som säljs. Bland annat har ICA Gruppen som mål att 70 procent av försäljningen ska komma från leverantörer med vetenskapligt baserade klimatmål senast 2025. Dessutom finns ett flertal samarbeten och initiativ för att utveckla ett attraktivt sortiment med mindre klimatavtryck. Därutöver bedrivs även ett omfattande arbete med att förändra vanor och beteenden, genom att inspirera och engagera kunderna till mer klimatsmarta val.
Under 2023 uppgick klimatpåverkan för de livsmedel som säljs i ICA-butikerna till 1,71 kg CO2e/kg såld mat, en minskning med fyra procent jämfört med 2022 då klimatpåverkan var 1,79 kg CO2e/kg såld mat. Under 2023 har framför allt en minskad försäljning av kött samt fisk och skaldjur bidragit till det minskade klimatavtrycket, medan försäljningen av vegetariska alternativ ökat.
2023 | 2022 | 2021 | |
Klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel (Kg Co2e/Kg såld mat) | 1,71 | 1,79 | 1,78 |
% av försäljning från leverantörer med vetenskapligt baserade klimatmål | 50% | 36% | 34% |
ICA Gruppens prioriterade hållbarhetsmål inom andra områden
ICA Gruppens matsvinn från lager och butik ska halveras till 2025
Maten står för ungefär en fjärdedel av människans totala klimatpåverkan, därför är det av största vikt att ta hand om maten som producerats. ICA Gruppens mål är att halvera matsvinnet till 2025 jämfört med 2016. Målet gäller både lager och butik, och den svenska och baltiska verksamheten. Matsvinnet beräknas enligt en internationell standard framtagen av FLW Protocol (Food Loss and Waste protocol). Det förebyggande arbetet står i centrum för ICAs matsvinnsarbete, med till exempel datadrivna metoder för att förbättra inköpsprognoser, men även utförsäljning och förädling i butik har en viktig roll, liksom olika typer av samarbeten för att donera fortfarande ätlig mat till behövande.
Sedan basåret 2016 har ICA Gruppens matsvinn i relation till såld mat minskat med 26 procent, vilket innebär en väsentlig förbättring jämfört med föregående år. ICA Sverige har fortsatt arbetet med att förbättra datainsamling och analys för att minska svinnet, och Rimi Baltic har accelererat minskningstakten i såväl lager som butik genom samarbeten och datadrivna lösningar.
2023 | 2022 | 2021 | |
Matsvinn, viktandel | 1,35% | 1,54% | 1,67% |
Matsvinn, utveckling i % relativt basår 2016 | -26% | -16% | -8% |
Mer information om ICA Gruppens hållbarhetsmål
Se nedan för mer information om ICA Gruppens hållbarhetsmål, redovisningsprinciper för rapportering, samt senaste årets hållbarhetsrapport. Samtliga rapporter finns samlade här ›
ICA Gruppens hållbarhetsredovisning 2023
Redovisningsprinciper 2024