Fokus och prioriteringar
- Minskad klimatpåverkan i hela värdekedjan
- Minskat matsvinn i lager och butik
- Omställning till fossilfria godstransporter
- Leverantörs- och produktkrav för minskad miljöpåverkan från produktionen
- Ökad försäljning av ekologiska och hållbarhetsmärkta varor
- Utveckling av förpackningar i linje med cirkulära principer
Centrala hållbarhetsmål
- Halvering av matsvinnet till 2025
- 30% minskad klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel 2030
- Fossilfria godstransporter på väg i Sverige 2030, i storstäderna 2025
- Vetenskapligt baserade klimatmål, med delmål till 2030 och 2050
- Hållbarhetsmärkta riskråvaror i egna varor 2025
- Livsmedelsförpackningar i plast återvinningsbara 2025 och av återvunnen/förnybar råvara 2030
Exempel på aktiviteter
Ungefär en fjärdedel av all mat som köps slängs i stället för att konsumeras, och ICA Gruppen driver ett antal initiativ för att minska matsvinnet i hela värdekedjan. För att minska svinnet i ICA Gruppens butiker och lager är förebyggande arbete centralt, genom exempelvis bättre inköpsprocesser samt registrering, uppföljning och orsaksanalys av matsvinnet. Insatser görs också för att minska hushållens svinn, genom att till exempel justera förpackningsstorlekar.
ICA-butikerna och Rimi Baltics butiker bedriver också ett aktivt arbete för att minska matsvinnet. Förutom att arbeta med rätt inköpsvolymer och sortimentsoptimering, sänker många butiker priset på varor som närmar sig sitt utgångsdatum. En del butiker med kök, tillagar även färdigmat eller till exempel juice och smoothies av överblivna produkter och råvaror. Många butiker samarbetar även med olika typ av välgörenhetsorganisationer och andra aktörer, så som Frälsningsarmén, Stadsmissionen, Food Bank och Karma, för att ta tillvara mat som inte går att sälja.
I Sverige samarbetar ICA med Stadsmissionens koncept för sociala matbutiker – Matmissionen. I butikerna säljs mat till kraftigt reducerade priser från bland andra ICA Sveriges lager och e-handelslager.
Såväl ICA Sverige som Rimi Baltic har även samarbeten med start-ups för att till exempel utnyttja AI för att minska butikssvinn, eller ge rekommendationer till kunder vid onlineköp.
Inom både ICA Sverige och Rimi Baltic bedrivs flera initiativ som syftar till att på olika sätt stimulera, inspirera och uppmuntra till klimatsmarta val. Till prioriterade aktiviteter hör utveckling av ett sortiment med lägre klimatavtryck, både genom satsningar på helt växtbaserade alternativ och genom lanseringar av hybridprodukter, som kombinerar animaliskt och växtbaserat protein, liksom en ökad försäljning av frukt och grönt. För att främja försäljningen av mer klimatsmarta alternativ testas löpande olika sätt att påverka konsumenternas val i såväl fysisk butik som online, till exempel genom hur varor exponeras eller genom kommunikation. Innovation är centralt i ICA Gruppens arbete för mer klimatsmarta val av livsmedel. Användningen av AI möjliggör till exempel personligt anpassade rekommendationer i e-handeln, och ICA Sverige utforskar även hur nya typer av affärsmodeller kan användas för att ge klimatsmarta varor större genomslag i butik.
ICA Gruppen jobbar aktivt och strategiskt med förpackningar, utifrån en helhetssyn på hållbarhet och ett livscykelperspektiv. Det betyder annat att vi jobbar med att minska mängden plast, att gå över till mer förnybara material, och med förpackningsdesign som gör återvinning enklare.
I syfte att bidra till ett cirkulärt och mer hållbart plastsystem beslutade ICA Gruppen 2018 om en koncerngemensam plaststrategi. Helt i linje med denna har sedan dess alla engångsartiklar tillverkade av fossilbaserad plast fasats ut ur det centrala sortimentet. Plasten i engångsartiklar har i stället ersatts av biologiska material. Alla livsmedelsförpackningar av plast till ICA Gruppens egna varor ska gå att återvinna till nya material senast 2025 och komma från förnybar eller återvunnen råvara senast 2030.
Läs mer om ICA Sveriges förpackningsstrategi, och arbetet med förpackningsutveckling här ›
Biologisk mångfald och välmående ekosystem är en förutsättning för livet på jorden, och för livsmedelsproduktion. Samtidigt har just produktionen av mat stor påverkan på biologisk mångfald, och därför jobbar ICA Gruppen aktivt med frågan, både i Sverige och i den globala värdekedjan.
ICA Gruppen arbetar aktivt för att skydda och främja biologisk mångfald genom kravställning på de varor som säljs, samarbeten för att främja hållbar livsmedelsproduktion i Sverige och genom ICA Fastigheters arbete.
ICA Gruppens största påverkan på biologisk mångfald kommer från livsmedelsproduktionen, och risken för negativ påverkan på biologisk mångfald genom till exempel avskogning eller överfiske har därför varit en viktig parameter i kriterierna för ICA Gruppens riskråvaror.
I Sverige hotas den biologiska mångfalden bland annat av att jordbruk lägger ner sin produktion, med minskade betesmarker och variation i landskapet som följd. ICA arbetar därför aktivt för att främja svenskt jordbruk, till exempel genom ett mångårigt samarbete med LRF, och genom en hög andel svenska råvaror i ICAs egna märkesvaror. Ekologisk produktion har tydliga mervärden kopplade till biologisk mångfald, och ICA Gruppen arbetar därför aktivt med att erbjuda ett brett sortiment av ekologiska och hållbarhetsmärkta varor. ICA Fastigheter främjar biologisk mångfald i alla nyetableringar. Vid bygget av en ny butiksfastighet i Brunnhög arbetar man t.ex. med anläggande av kompost, utplacering av död ved, ängsgräs, torrängsmatta, solitärbin på taken och insektshotell.
I syfte att minska klimatpåverkan från ICA Gruppens godstransporter bedrivs ett långsiktigt arbete som omfattar optimering av flöden mellan lager och butik, en successiv övergång till förnybara drivmedel och elektrifiering av transporter. Senast 2030 ska alla godstransporter på väg inom ICA Gruppens svenska bolag vara fossilfria. I storstadsregionerna i Sverige (Stockholm, Göteborg och Malmö) har omställningen till fossilfria transporter redan genomförts, och dessa är fossilfria fr.o.m. 1 januari 2025. I Baltikum är förutsättningarna mer utmanande vad det gäller marknadsutveckling och infrastruktur för att ställa om till fossilfria transporter, vilket gör att omställningen här förväntas gå långsammare.
Partnerskap och innovation är centralt i ICA Gruppens arbete för fossilfria godstransporter. Sedan 2020 har ICA ett samarbete med Volvo Lastvagnar i syfte att möjliggöra eldrivna transportlösningar i Sverige, både för transporter inom städer och så småningom även för längre sträckor mellan städer. ICA Sverige har även som ett av de första företagen i världen testat vätgasdrivna transporter av dagligvaror.
Byggnadsmaterial som stål och cement har stor klimatpåverkan. Att bygga i hållbara material med mindre klimatpåverkan och miljöcertifiera byggnader är därför en viktig del i ICA Fastigheters arbete med att skapa hållbara byggnader över tid. Vi ser alltmer hur materialval får en större betydelse vid nybyggnation för en minskad klimatpåverkan. ICA Fastigheter har därför tagit ett strategiskt beslut på att i den mån projekt tillåter i första hand välja att bygga stommen av ett hållbart byggnadsmaterial som trä i nya etableringar.
Som ett första projekt, där beslutet kunde tillämpades och där materialvalet hade ett extra stort fokus, byggdes därför ICA Supermarket Lindvallen. Butiken, som invigdes 2021, byggdes helt i massivträ för ett minskat klimatavtryck, jämfört med alternativet med stomme, vägg- och fasadmaterial av exempelvis metall, betong och paroc. Virket som användes till ICA Supermarket i Lindvallen hämtades från de svenska skogarna i Västerbotten och Norrbotten samt delar av Västernorrland, vilket gav kortare transporter och minskade utsläpp. Även i exempelvis Åkersberga och Östhammar har nya butiker byggts i trä.
Många ämnen som finns i läkemedel riskerar att påverka miljön negativt, men det har länge funnits utmaningar i att kunna följa upp och påverka produktionsvillkoren. Apotek Hjärtat driver sedan ett antal år initiativ för ökad transparens och spårbarhet i läkemedelsbranschen, bland annat genom initiativet Välvald.
Läkemedel innehåller dels biologiskt aktiva substanser, dels olika tillsatsmedel som bland annat konserveringsmedel och färgämnen. I första hand är det de biologiskt aktiva substanserna som kan medföra risker för miljön, då de även kan ha effekter på djur och andra levande organismer. En stor del av produktionen sker också i utvecklingsländer, där vattenreningen generellt ofta är sämre. Än så länge saknas miljöaspekter i den internationella standarden för läkemedelsproduktion och transparensen när det gäller produktionsförhållanden och relaterade utsläpp är relativt begränsad. Genom kravställning gentemot leverantörer verkar Apotek Hjärtat för en ökad grad av öppenhet kring miljöhänsyn och påverkan relaterad till produktion av läkemedel.
I början av 2021 införde alla svenska apotek den gemensamma guiden och märkningen Välvald – för ökad transparens inom läkemedelsbranschen. Märkningen bygger på den guide som Apotek Hjärtat som första apoteksaktör tog fram 2017 och den tillhörande märkningen Välj med Hjärtat. Under 2022 gick Välvald från att vara en guidning på företagsnivå till produktnivå. Kriterierna utvecklas och skärps löpande, och den senaste reviderade versionen publicerades 2024.