ICA är till för alla i samhället. Om våra medarbetare speglar våra kunder har vi bättre möjligheter att möta marknaden. Den gemensamma kraften och de samlade kunskaperna som tar oss framåt kommer ur våra olikheter, våra skilda perspektiv och det stora engagemang som finns hos alla som jobbar här. PÅ ICA ska det finnas en trygghet i att våga utmana, växa och utvecklas – och möjligheter att förändra och förbättra.
Men vi vet också att inget “bara händer”. Därför driver vi initiativ för att främja ett bättre arbetsklimat där alla har samma förutsättningar. Vi är Europas mest jämställda retailbolag, och vi placerar oss på Allbrights gröna lista över jämställda företagsledningar samt har emottagit Sveriges Marknadsförbunds nyinstiftade pris; Senior Talent Award. Vi kan aldrig luta oss tillbaka i denna fråga utan kommer ständigt fortsätta att jobba framgångsrikt med inkludering, mångfald.
Exempel på mångfaldsaktiviteter
I LEAD Gender Diversity Scorecard, en undersökning som kartlagt jämställdheten i europeiska storbolag inom detaljhandel och konsumentvaruindustrin, hamnade ICA Gruppen i senaste undersökningen i topp, med 51 procent kvinnor i ledande positioner, jämfört med genomsnittet på 35 procent.
ICA Gruppen är övertygad om att mångfald bidrar till ett starkare och mer dynamiskt företag. För att få ökad insikt i hur mångfalden ser ut bland medarbetare och chefer inom ICA Gruppen i Sverige, genomfördes 2021 en studie tillsammans med Statistiska Centralbyrån (SCB). Fördelningen av ICA Gruppens medarbetare med svensk respektive utländsk bakgrund speglar i stort befolkningen i Sverige. Det långsiktiga målet är att det även ska vara samma fördelning på chefsnivå.
Under 2022 fortsatte arbetet med att identifiera möjligheter och hinder, vilket bland annat resulterade i pilotprojektet, ”Språkfika”. Syftet är att stärka svenska språket hos medarbetare som ännu inte pratar svenska eller som håller på att lära sig svenska.
Inom samtliga ICA Gruppens verksamheter pågår ett aktivt arbete med att säkerställa jämställdheten bland seniora ledare. Arbetet bedrivs på flera parallella plan. Det handlar om att undanröja strukturella barriärer, synliggöra omedvetna fördomar och främja individuella utvecklingsmöjligheter – oavsett kön.
Till särskilda satsningar hör bland annat initiativet ICA 50/50. Initiativet består av två nätverk, ett för att öka och främja antalet kvinnliga ledare på seniora positioner inom ICA Gruppen och ett för kvinnor med potential till högre befattningar.
I maj uppmärksammar ICA Gruppen den mångfaldsmånad som EU-kommissionen utlyst. I Sverige genomfördes 2022 bland annat föreläsningar om neuropsykiatriska diagnoser. I Litauen kommunicerade Rimi om företagets mångfaldsarbete gällande bland annat ålder, nationalitet, funktions- och rörelsenedsättning.
ICA är mångårig partner till Svenska Fotbollförbundet (SvFF) och en av grundbultarna i samarbetet är att underlätta för barn och ungdomar att få en meningsfull fritid. Genom initiativet Alla är olika – olika är bra delas medel ut till fotbollsföreningar som vill göra skillnad inom jämställdhet, mångfald och demokratifrågor.
ICA är sedan länge samarbetspartner till Glada Hudik-teatern. Glada Hudik-teatern består av, vad de själva kallar, utvecklingsstörda och normalstörda som arbetar tillsammans. De arbetar för att förändra människors sätt att se, tänka och förhålla sig till funktionsvariation.