Att hjälpa kunderna att må bra och inspirera dem till en hälsosam livsstil är en viktig uppgift för ICA Gruppen. Med matbutiker, apotek och minutkliniker verkar ICA Gruppen inom hela hälsoområdet från att förebygga, vårda och bota till att guida och inspirera till att leva hälsosamt. Genom produkter som tar hänsyn till frågor kring tillsatser, allergier, trender och livsstil kan ICA Gruppen sprida kunskap och inspirera kunderna till medvetna val i vardagen. Utgångspunkten är alltid officiella, nordiska kostråd och näringsrekommendationer.
Exempel på hälsoaktiviteter
Barn och unga är extra prioriterade i ICA Gruppens arbete för att främja fysisk hälsa. Kompis med kroppen är ICAs satsning kring bra kost och rörelse för barn. Vår ambition är att barn i tidig ålder får en förståelse för hur bra mat och motion gör att de kan bli lite bättre kompis med kroppen.
ICA har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och ICA tillsammans med Apotek Hjärtat har varit huvudpartner till Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003. Varje höst samlas pengar in till cancerforskningen genom försäljning av såväl rosa varor som av Rosa Band.
Intresset för hälsa och välmående är stort i Estland, Lettland och Litauen, och som ledande inom dagligvaruhandel vill Rimi Baltic på olika sätt bidra till en sund livsstil avseende såväl mat och dryck som regelbunden motion. Precis som inom övriga ICA Gruppen är barn och unga är extra prioriterade.
Rimi Baltic har bland annat infört märkningen Choose healthier, baserad på Nyckelhålskriterierna, på ett stort antal hälsosammare produkter. Precis som ICA Sverige arbetar Rimi också för att öka konsumtionen av frukt och grönt, bland annat genom ett samarbete med acceleratorn Future Hub, där man bjudit in europeiska startups att vara med och utveckla innovativa lösningar som kan bidra till målet att öka konsumtionen.
Rimi Baltic stöttar även en rad idrotts- och motionssatsningar, bland annat Rimi Riga Marathon, Rimi Vilnius Marathon och 10km Tallinn Marathon.
Att förebygga psykisk ohälsa är ett av tre prioriterade områden i ICA:s hälsostrategi. Många i samhället lider av ensamhet och allt fler uttrycker att de mår psykiskt dåligt. Inom ramen för detta har ICA flera olika initiativ.
Samarbete med Mind
Apotek Hjärtat har ett långsiktigt samarbetsavtal med organisationen Mind, för att lyfta och öka stödet till alla de som drabbats av psykisk ohälsa. Samarbetet bygger dels på ekonomiskt stöd från Hjärtat för att finansiera de hjälplinjer som Mind driver: Självmordslinjen, Föräldralinjen och Äldrelinjen, och dels på att gemensamt kommunicera, informera och utbilda inom området psykisk hälsa. Sedan tidigare har ICA Stiftelsen också ett samarbete med Mind.
Vardagsvän
Under 2020 lanserade ICA Banken och ICA Försäkring initiativet Vardagsvän, med syfte att uppmärksamma psykisk ohälsa hos barn och unga vuxna. Initiativet är ett samarbete med Jourhavande Kompis som är en del av Röda Korsets Ungdomsförbund. Samarbetet syftar till att uppmärksamma Jourhavande Kompis som ett stöd och en kanal när man som ung behöver någon att prata med.
Samtalsstöd
Stress och oro kopplat till olycksfall eller försämrad ekonomi kan leda till psykisk ohälsa och sjukskrivning. ICA Försäkring erbjuder därför kostnadsfritt samtalsstöd till kunder som har bolån eller privatlån med låneskydd hos ICA Försäkring, samt kopplat till olycksfallsförsäkringar. Genom appen BlueCall kan kunder chatta eller prata med en terapeut för att förebygga psykisk ohälsa.
Många av ICA-butikerna runt om i landet arbetar med olika initiativ för att göra hälsosamma val enkla, och främja en hälsosam livsstil. Det handlar både om gemensamma insatser, och samarbeten med andra aktörer i lokalsamhället.
Det hälsofrämjande arbetet kan till exempel handla om:
- Att som ICA Kvantum Varberg inkludera både kunder och medarbetare, men också lokalsamhället. Butiken har under ett antal år satsat extra mycket på just hälsa. Bland annat har de infört självskattningar och enkäter för att fånga upp hur medarbetarna i butiken mår och för att kunna sätta in insatser. Det finns även avtal med massörer, och sjukgymnaster och psykologer. Kunderna uppmuntras till hälsosamma val genom skyltning och gavlar som visar hälsosamma alternativ. De har även arbetat mycket med Papricaklubben (ICA Kvantums klubb för barn) och Papricaloppet som är mycket uppskattat. Utöver det så deltar butiken aktivt i ett forskningsstudie som syftar till att undersöka om ICA:s Matkasse kan underlätta för familjer med barn med fetma.
- Att erbjuda rådgivning kring hälsosammare kostvanor. På ICA Vretgränd i Uppsala är handlaren även utbildad kostrådgivare och använder denna kunskap till att bättre kunna ge sina kunder råd om och inspirera till hälsosammare kostvanor.
- Att gå ihop med andra handlare för att visa på vikten av att äta mer frukt och grönt. ICA Toppen i Höllviken har tillsammans med flera andra Kvantumbutiker lanserat boken Växtkraft, som berättar om fördelarna med att äta frukt och grönt.
- Att genomföra motionssatsningar för barn och unga, som är prioriterade grupper inom ICA:s hälsoarbete. ICA Supermarket i Moheda genomför till exempel årligen Glädjeruset, ett löplopp för stora och små.