ICA ska nå detta genom att minska klimatpåverkande utsläpp och ökad resurseffektivitet, men även genom att klimatkompensera den klimatpåverkan som inte kan elimineras i ICAs drift till 2020. Målet är satt utifrån metoden för vetenskapligt baserade klimatmål som är framtagen av WWF, FN Global compact, CDP och Word Resources Institute.
- Hållbarhet och klimat är en strategisk prioritering för oss. Vårt tidigare mål att minska vår direkta klimatpåverkan med 30 procent från 2006 till 2020 uppnådde vi redan vid årsskiftet. Så vi vet att vi kan. Därför sätter vi nu ett nytt mycket mer offensivt klimatmål som vi är stolta över och som förhoppningsvis inspirerar andra företag att ta sitt ansvar, säger Per Strömberg Vd ICA Gruppen.
Utifrån den takt och de planer ICA Gruppen har kommer vi att nå vårt utsatta mål till 2020. Nu tar vi nästa steg mot att nå minst netto-noll till år 2030. För att nå målet kommer ICA Gruppen att balansera ut positiva utsläpp mot negativa utsläpp för att minska klimatpåverkan i den egna verksamheten genom olika åtgärder, t.ex. genom att producera förnybar energi. ICA Gruppen vill även halvera klimatpåverkan av kundernas livsmedelsinköp till 2030.
Klimatpåverkan hos våra leverantörer
ICA vill driva på utvecklingen och kommer därför, utöver klimatmålet för den egna verksamheten, vidareutveckla sättet att arbeta för en minskad klimatpåverkan hos våra leverantörer. Detta är också i linje med metoden för att sätta vetenskapligt baserade klimatmål. Redan idag arbetar ICA med att minska klimatpåverkan från sortimentet genom att ställa vissa leverantörskrav inom miljöområdet men även genom satsningar på exempelvis en ökad försäljning av vegetariska rätter samt frukt och grönsaker.
Klimatpåverkan hos våra kunder
Utöver ett ambitiöst klimatmål utvecklar ICA även tjänster som ska hjälpa kunderna att själva bidra till minskad klimatpåverkan. Bland annat arbetar ICA med recept på ica.se som ska hjälpa kunderna att äta mer klimatsmart. Ett annat exempel är projektet Klimaträtt som möjliggjorde för deltagarna att följa sitt klimatavtryck veckovis och på så sätt kunna se vad olika förändringar i livsstilen fick för konsekvenser. Klimaträtt bidrog till att deltagarna minskade sitt klimatavtryck med 31 procent. Läs mer om Klimaträtt.
ICA har även tillsammans med Stockholm Resilience Center under året genomfört en studie i 26 ICA-butiker, med syfte att se hur så kallad green nudging eller gröna knuffar kan få kunderna att göra mer klimaträtta val. Resultatet visade att det finns en potential i hur vi med hjälp av olika verktyg kan styra kunderna mot hållbara val.
*Klimatmålet gäller ICAs direkta klimatpåverkan i alla ICA Gruppens bolag exklusive portföljbolaget inkClub.
Läs mer om vetenskapligt baserade klimatmål på:
http://sciencebasedtargets.org/