Tekniken gör det möjligt för oss att förstå så mycket mer – i realtid – om vår verksamhet. När vi kombinerar all information vi samlar in IRL... kan vi skapa riktigt kraftfulla upplevelser som förbättrar livet för både våra kunder och medarbetare.

Mike Hanrahan, Walmart Intelligent Retail Lab, CEO

6 viktiga steg för att bygga en intelligent butik

Samla in unik data med hjälp av olika IoT-lösningar i butik

Se butiken som en datainsamlingspunkt – en antenn för att förstå både kund- och medarbetarbehov för att skapa en så smidig köpupplevelse som möjligt. I den fysiska butiken kan en handlare samla in unika kombinationer av data som ingen annan har. Detta innebär en stor möjlighet som går att dra nytta av.

Få kunden att ”börja prata” när de kliver in i en butik

För att ge bättre service och kunna skapa bättre tjänster för kunderna behöver man kunna konversera med dem så snart som möjligt när de kliver in i en butik. En digital assistent som guidar kunden och svarar på frågor kan ha stor betydelse för att öppna upp för denna kommunikation. Givetvis ska detta ske med stor hänsyn till kundernas integritet.

Transparens gentemot andra aktörer för att kombinera olika datakällor

Skapa en så transparent dialog som möjligt med andra parter i värdekedjan. Här finns stora möjligheter att optimera sortiment och logistik, sänka kostnader, säkerställa ännu bättre matchning mellan utbud och efterfrågan – och öka förmågan att kunna förutse risker.

Använd AI och digitala tvillingar för design av hela leveranskedjan

Världen är mer osäker än den varit tidigare, och globala försörjningskedjor påverkas i hög grad. Det blir allt viktigare att både kunna förutse händelser, och planera för att hantera dessa så snabbt som möjligt. Genom digitala tvillingar kan man simulera händelsers påverkan genom hela leveranskedjan.

Utgå ifrån vad som skapar störst nytta för både kunder och medarbetare

Det kommer nya AI-lösningar varje dag – och de kommer allt närmare det vi kallar för artificiell generell intelligens (AGI). Vi är på väg att ta ett helt nytt kliv mot att förenkla vardagen för kunder och arbetsdagen för medarbetare. Vi har nu chansen att grundligt tänka igenom vilka uppgifter vi vill ha kvar, och vilka vi vill ta bort.

Robot eller människa – vem gör uppgiften?

Robotutvecklingen går snabbt framåt, och vi kan ha 1 miljard människoliknande robotar i världen om 20 år, jämfört med dagens 1,5 miljarder bilar. Vi bör tänka: Kan en robot göra detta lättare och billigare? De kan röra sig naturligt i befintliga miljöer och utföra sina uppgifter, vilket kan undvika behovet av stora, komplexa system och omfattande ombyggnationer.

Artiklar

Artikel 2

AI ger en ökad precision och kunskapsbaserad försäljning

Med hjälp av AI har vi möjlighet att dramatiskt öka precisionen i vårt utbud. Exakt vad, hur mycket och när ska vi göra olika varor tillgängliga för att möta våra kunders behov och önskemål?

Ökad precision
Artikel 3

Prata med kunden i appen - i butiken

För att kunna ha en dialog med kunden i butik via exempelvis en app behöver vi knyta samman intelligensen i produkten, utifrån kundinsikter och interna processer och skapa skräddarsydda tjänster för kunderna.

Prata med kund
Artikel 4

AI bakom kulisserna & närhetsodling

Vid en första anblick så tycks AI:s frammarsch ske till stor del i våra digitala liv, men möjligheterna med AI är minst lika stora i den fysiska världen. Den fysiska butiken står inför en stor omvandling där AI kommer driva på ett tekniskt skifte för att sudda ut gränsen mellan det fysiska och digitala.

Närhetsodling
Artikel 5

Robotarnas intåg i butikerna

Vi har redan sett en utveckling mot en allt högre automation av till exempel lager som specialbyggs för att kunna använda olika typer av robotar – och denna utveckling förväntas fortsätta.

Robot i butik