I en smart butik används avancerad teknik för att förstärka och förenkla hela shoppingupplevelsen. Det som kan kännas lite skrämmande idag kommer snart att skapa en mer personlig upplevelse och betydligt högre effektivitet. Sensorer och AI-algoritmer känner igen dig när du kliver in i butiken, kan svara på alla slags frågor och ge personliga rekommendationer baserade på dina preferenser.
Din AI-baserade mobil, klocka, ring, hörlurar eller glasögon kan alla på olika sätt hjälpa dig att hitta dina favoriter, förutse vad du letar efter och matcha dina önskemål direkt mot specifika produkter. Du blir påmind när du går förbi en hylla om att du skulle köpa salt, eftersom det finns i din inköpslista, och det finns rakt framför dig. Låt oss öppna dörren och kika in i hur framtidens AI-förstärkta butik kan komma att fungera!
Tekniken gör det möjligt för oss att förstå så mycket mer – i realtid – om vår verksamhet. När vi kombinerar all information vi samlar in IRL... kan vi skapa riktigt kraftfulla upplevelser som förbättrar livet för både våra kunder och medarbetare.
Mike Hanrahan, Walmart Intelligent Retail Lab, CEO
Artificiell intelligens handlar om att efterlikna vår mänskliga intelligens i allt från hur vi tänker, ser, känner, rör oss och upplever vår omgivning. Vi har hittills mest upplevt AI i digitala gränssnitt, men nu har vi kommit till punkten då AI kommer att göra sitt inträde i fysiska miljöer – i trafiken, i butiker, i våra hem: överallt där vi rör oss.
Så hur kan AI användas för att göra butiker smartare och mer innovativa, för att möta kundernas behov på ett än mer skräddarsytt och hållbart sätt? Och samtidigt bli mer effektiva, automatiserade och bli en ännu bättre arbetsmiljö?
AI kommer att ge betydligt större förståelse för vad, när och hur kunderna vill ha olika varor. Insikter i hur det bakomliggande systemet som möter dessa behov kan får högre precision när det gäller förmågan att förutse, planera, optimera och skapa innovation kring utbudet. Här finns många möjligheter att automatisera en mängd arbetsuppgifter, så en viktig fråga kommer att vara: vad vill vi att AI ska göra för oss – och vad vill vi att människor ska göra?
Hittills har gapet mellan den digitala och den fysiska miljön varit stort; de snarare ersätter än kompletterar varandra. Där sker nu en förändring, och det kommer att skapa ökad effektivitet genom automatisering och optimering av butiksytor, lager och varor.
Handlare kommer att kunna få en betydligt mer precis och realtidsuppdaterad bild av efterfrågan och utbud som gör att man kan optimera innehållet i sin butik ännu bättre.
Butiksarbetare kommer att kunna få värdefull hjälp i sitt arbete att säkerställa påfyllnad av varor, snabbare inlärning och introduktion till arbetet – och även ersättas och förstärkas av AI när det gäller rutinmässiga arbetsuppgifter eller få nya insikter och kunskap för att kunna kombinerar kundens preferenser med produkters innehåll eller funktion.
Hela motorn bakom AI drivs av att man samlar in relevant data, analyserar den och vet hur man ska agera för att göra positiv skillnad utifrån de insikter den ger. Så butiken spelar en helt central roll i att vara en antenn som känner av efterfrågan och kan omvandla den kunskapen till hur man bäst ska möta kundernas behov.
En stor fördel med en ökad precision i förståelsen av både kunders och medarbetares behov är att man kan anpassa alla bakomliggande processer efter dem: sortiment, bemanning, lager, inköp – vilket också leder till en mer hållbar affär.
Vi kommer att se nya typer av hårdvara, som ofta benämns Internet of Things (IoT) där funktionaliteten kan se annorlunda ut än vad vi är vana vid. Kunder kommer ha kameror eller sensorer på sig som läser av butiksmiljön. De kommer att kommunicera med AI-assistenter som guidar dem runt, hjälper dem att hitta varor, tala om hur mycket de handlat för och ge råd kring vilka varor som är mest i linje med deras önskemål. Detta kan kombineras med att butiken installerar utrustning som förstärker kundens data med egen data kring exempelvis produkter, innehåll, varumärkespositionering eller priser. Unik och ovärderlig information för att mer precist anpassa utbudet utifrån kunders behov, ge bättre vägledning i deras köpbeslut, och organisera och planera verksamheten mer effektivt. Utrustningen kommer ge butikerna mer exakta insikter kring vilka varor som behöver beställas till lagret eller fyllas på i hyllorna, var det är bäst att placera dem i butiken, och vilka varor som gått ut eller inte säljer så bra. Arbetet i en butik handlar mer och mer om att säkerställa att allt flyter på – tunga lyft, plock och städning har automatiserats bort eller tagits över av robotar. Utbudet är också helt anpassat efter den verkliga efterfrågan.
Nästa steg är att förändra dagens synsätt från att primärt sälja produkter till att skapa tjänster där man erbjuder lösningar på kunders vardagsproblem inom allt från mat och hälsa till ekonomi. Butikens roll blir att vara ett nav där en fysisk och digital upplevelse kopplas samman. Ett ekosystem av tjänster som byggs upp utifrån allt bättre insikter i såväl kundbeteenden och önskemål, som avvägningar kring vad som är mest hållbart, hälsosamt och ekonomiskt fördelaktigt.
Framtidens intelligenta butiker kommer att sudda ut dagens branschgränser och erbjuda en helt ny nivå av enkelhet och bekvämlighet. När vi kombinerar mänsklig och artificiell intelligens kommer vi nå en nivå av kunskap vi inte haft tidigare.
Varför vill man ha en intelligent butik? Vad innebär det att skapa intelligenta butiker? Vad ger det för kundvärde och hur kan det bidra till bättre hållbarhet? Vad ger det för effekt och hur förändrar det våra arbetssätt? Det handlar precis som tidigare om att skapa en enkel och bekväm kundupplevelse där vi möter kundens behov på ett hållbart och anpassat sätt beroende på preferenser, livssituation och konsumtionsmönster. För att möjliggöra det ställs stora krav på effektiva bakomliggande processer.
Se butiken som en datainsamlingspunkt – en antenn för att förstå både kund- och medarbetarbehov för att skapa en så smidig köpupplevelse som möjligt. I den fysiska butiken kan en handlare samla in unika kombinationer av data som ingen annan har. Detta innebär en stor möjlighet som går att dra nytta av.
För att ge bättre service och kunna skapa bättre tjänster för kunderna behöver man kunna konversera med dem så snart som möjligt när de kliver in i en butik. En digital assistent som guidar kunden och svarar på frågor kan ha stor betydelse för att öppna upp för denna kommunikation. Givetvis ska detta ske med stor hänsyn till kundernas integritet.
Skapa en så transparent dialog som möjligt med andra parter i värdekedjan. Här finns stora möjligheter att optimera sortiment och logistik, sänka kostnader, säkerställa ännu bättre matchning mellan utbud och efterfrågan – och öka förmågan att kunna förutse risker.
Världen är mer osäker än den varit tidigare, och globala försörjningskedjor påverkas i hög grad. Det blir allt viktigare att både kunna förutse händelser, och planera för att hantera dessa så snabbt som möjligt. Genom digitala tvillingar kan man simulera händelsers påverkan genom hela leveranskedjan.
Det kommer nya AI-lösningar varje dag – och de kommer allt närmare det vi kallar för artificiell generell intelligens (AGI). Vi är på väg att ta ett helt nytt kliv mot att förenkla vardagen för kunder och arbetsdagen för medarbetare. Vi har nu chansen att grundligt tänka igenom vilka uppgifter vi vill ha kvar, och vilka vi vill ta bort.
Robotutvecklingen går snabbt framåt, och vi kan ha 1 miljard människoliknande robotar i världen om 20 år, jämfört med dagens 1,5 miljarder bilar. Vi bör tänka: Kan en robot göra detta lättare och billigare? De kan röra sig naturligt i befintliga miljöer och utföra sina uppgifter, vilket kan undvika behovet av stora, komplexa system och omfattande ombyggnationer.
Med hjälp av AI har vi möjlighet att dramatiskt öka precisionen i vårt utbud. Exakt vad, hur mycket och när ska vi göra olika varor tillgängliga för att möta våra kunders behov och önskemål?
Ökad precisionFör att kunna ha en dialog med kunden i butik via exempelvis en app behöver vi knyta samman intelligensen i produkten, utifrån kundinsikter och interna processer och skapa skräddarsydda tjänster för kunderna.
Prata med kundVid en första anblick så tycks AI:s frammarsch ske till stor del i våra digitala liv, men möjligheterna med AI är minst lika stora i den fysiska världen. Den fysiska butiken står inför en stor omvandling där AI kommer driva på ett tekniskt skifte för att sudda ut gränsen mellan det fysiska och digitala.
NärhetsodlingVi har redan sett en utveckling mot en allt högre automation av till exempel lager som specialbyggs för att kunna använda olika typer av robotar – och denna utveckling förväntas fortsätta.
Robot i butikAlla bilder är skapade med AI. Eventuell likhet med verkliga personer, levande eller döda, är en ren tillfällighet.