Vi har redan sett en utveckling mot en allt högre automation av till exempel lager som specialbyggs för att kunna använda olika typer av robotar – och denna utveckling förväntas fortsätta. Men dessutom ser vi att de människoliknande, så kallade humanoida robotarna, kan komma att bli ett naturligt inslag i en butik. De blir allt bättre på att lära sig själva att göra olika uppgifter: flytta varor, plocka upp skräp, konversera och reflektera kring sin egen prestation. De kan justera sina egna misstag och snart är deras förmåga väldigt lik vad en människa kan åstadkomma. Vinod Khosla som är grundare till företaget Agility Robotics förutspår att vi kommer att ha närmare 1 miljard robotar år 2040. Detta är att jämföra med antalet bilar vi har idag som är 1,5 miljarder.
Tvåbenta robotar har kapaciteten att förvandla allt från äldreomsorg till fabriker och gårdar. Få förbereder sig för hur detta radikalt kommer att förändra BNP, produktivitet och mänsklig lycka.
Vinod Khosla, venture capitalist, founder Sun Microsystems and investor OpenAI and Agility Robotics
Om några år kan du stöta på en robot som kan svara på frågor och hjälpa dig samtidigt som den håller järnkoll på att bananerna är fina och att det är ordning på hyllorna. Robotarnas förmåga till finmotorik, samtidigt som de pratar och utför sysslor exploderar bokstavligen.
År 2040 kan det finnas en miljard tvåbenta robotar som utför en mängd uppgifter, även finmotorik. Vi skulle kunna befria människor från 50% av oönskade jobb. Det här kan bli en större industri än bilindustrin.
Vinod Khosla, venture capitalist, founder Sun Microsystems and investor OpenAI and Agility Robotics
Den sista delen av leveranskedjan är den dagliga hanteringen av butikerna. Det får inte vara tomt i hyllorna, för utplockat eller stökigt. Med mer uppkopplade hjälpmedel, såsom kundvagnar med skärm och kameror, ökar möjligheterna för ökad proaktivitet och ett mer effektivt arbete i butikerna. Detta genom att kameror i butik eller på kundvagnar kan varna personalen via bildigenkänning om det är tomt eller stökigt i någon hylla och vilken produkt det då handlar om.
Ett exempel är Walmart som har robotar som håller koll på när hyllorna behöver fyllas på. Kroger i USA har investerat stort i detta tillsammans med Microsoft för att med hjälp av sensorer och kameror bevaka tillgängligheten av produkter och i realtid informera personal när påfyllnad behövs.
Kamerorna, som också kan användas för övervakning, har en så hög upplösning att de med stor precision kan lägga märke till om kunder inte scannar rätt vara till exempel. De får då 5 sekunder på sig att korrigera, sedan påkallas en butiksarbetare.
De 20 bästa exemplen på att använda artificiell intelligens för detaljhandelsupplevelser ›
Vi är nu på en nivå som börjar likna artificiell generell intelligens – vilket är den nivå som är precis det vi människor har. Här är accelerationen stark nu, både med robotar som kan hjälpa till med arbetet bakom kulisserna och de som rör sig ute i butikerna. Allt ifrån mottagning av transporter, leverans ut till butiksgångarna med rätt varor vid rätt plats, uppackning av varor i hyllorna, till städning, igenkänning av dåliga eller utgångna produkter och dessutom med möjlighet att ge service till kunderna.
De största genombrotten vi ser just nu handlar om robotar som integreras med språkmodeller och därmed kan både prata, känna igen en miljö, utföra uppgifter och lära sig av sina misstag. OpenAI:s robot Figure01 efterliknar en människa och visas i ett klipp göra en kaffe med en kapselmaskin efter att ha sett människor göra detta innan. Den rättar även till sina misstag i realtid innan maskinen kan sättas på och kaffet göras. Översatt till driften i butik så kan humanoida robotar i framtiden lära sig av sina mänskliga kollegor och därefter genomföra dessa arbeten i butik dygnet runt, eller under perioder då butiken är stängd och kunderna inte påverkas av uppackningen ute i butiken.
Roboten X1 är en uppackningsrobot för detaljhandeln som är i en kommersialiseringsfas just nu. Med sikte på de 30 procent av arbetskraften som går åt till att packa upp varor i hyllorna finns stora tidsvinster och effektiviseringar att göra. Denna robot utvecklas av Halodi Robotics och kommersialiseras tillsammans med Strongpoint och den ska hjälpa medarbetare i butik med en mängd arbetsuppgifter. Den här roboten är inte ännu integrerad med språkmodeller – så den är lite osmartare än de övriga i nuläget – och mer fokuserad på sin specifika funktion.
StrongPoint och 1X utvecklar en hyllrobot för dagligvaruhandeln ›
Ett annat robotföretag som satsat specifikt på att bygga lagerrobotar är Agility Robotics med Vinod Khosla som även investerat i OpenAI och grundade Sun Microsystems. Robotarna, som heter Digit, beräknas kosta ca 2,5 miljoner kronor i inköp men kan sedan jobba cirka 8000 timmar per år – att jämföra med en människa som jobbar ungefär 1800 timmar per år. Det innebär att de ganska snabbt skulle kunna ersätta 4 personer. Dessutom kan de lära sig alla arbetsuppgifter en gång för alla – för att nästa robot sedan ska kunna programmeras med exakt samma kunskap redan från början. Inlärningskurvan kan med andra ord i princip försvinna. Här kan vi se roboten Digit som tränas för att vara en lagerarbetare i ett nära samarbete med Amazon som använder dessa robotar i sina lager.
Agility Robotics breddar relationen med Amazon ›
Människa
Robot
*8760 h vid ständig användning
Sedan har vi även den kinesiska roboten Astribot S1 från företaget Startdust Intelligence som kan utföra en mängd hushållssysslor. Den kan skära upp gurka, hälla upp vin och till och med göra tricket att rycka bort en duk under vinglas som står kvar! Det som är imponerande med denna robot är att den arbetar helt på egen hand utan att bli styrd av någon människa. Den är också integrerad med en LLM/språkmodell så den kan läsa av sin omgivning och förstå vad den har omkring sig, vad olika saker är och hur man ska hantera dem.
Den här typen av robot har bara en ”överdel” men kan ställas på en bänk och hjälpa till i köket med förberedelser och tillagning till exempel – och den kommer inte att klaga på tidiga morgnar eller sena kvällar.
Nya, Hel-autonoma AGI nivå Robot ›
Marty heter en lång robot som är känd för sina stora runda ögon och den finns i butiker, hotell och lager i nordvästra USA. Martys jobb är att identifiera skräp, om någon spillt något och att säkerställa att miljön är ren och städad. Men Marty fixar inte problemet själv så som ovan robotar, utan han anropar en människa eller varnar kunderna så att de inte halkar i till exempel en kaffepöl.
Men det gäller att hålla koll på robotarna så att de inte springer iväg. Roboten Marty smet ut från en Giant-butik i Pennsylvania, rakt ut i trafiken, där en person lyckades fånga eskapaden på film. Som tur var fick de fast Marty och kunde återföra honom till butiken.
AI möjliggör för den fysiska butiken att förbättra sin dagliga verksamhet, automatisera en mängd rutinuppgifter och optimera sortiment mot efterfrågan – och matcha utbud mot efterfrågan ännu mer exakt än man kunnat göra tidigare.
För att optimera försörjningskedjor och hantera krissituationer krävs en helhetsoptimering med hjälp av prediktiv AI. Att förbättra en del av kedjan skapar bara nya flaskhalsar. Därför är datadelning mellan aktörer avgörande för branschens framgång, vilket möjliggör kostnadsbesparingar och rätt satsningar på tillväxt och hållbarhet.
Robotar kan hjälpa både medarbetare och kunder i butiker genom att utföra uppgifter som varuplock, städning och kundservice. De kan ta över rutinuppgifter och guida kunder rätt, vilket ger en möjlighet till automatisering både i komplexa miljöer och butiker med mindre behov. En robotmedarbetare kan avlasta personalen och förbättra effektiviteten.
Utvecklingen på robotområdet går mycket snabbt och det är viktigt att följa den då dessa robotar många gånger kan vara lättare och billigare att investera i då de inte kräver att hela den fysiska miljön byggs om för att de ska fungera.
I en smart butik används avancerad teknik för att förstärka och förenkla hela shoppingupplevelsen. Det som kan kännas lite skrämmande idag kommer snart att skapa en mer personlig upplevelse och betydligt högre effektivitet.
SummeringMed hjälp av AI har vi möjlighet att dramatiskt öka precisionen i vårt utbud. Exakt vad, hur mycket och när ska vi göra olika varor tillgängliga för att möta våra kunders behov och önskemål?
Ökad precisionFör att kunna ha en dialog med kunden i butik via exempelvis en app behöver vi knyta samman intelligensen i produkten, utifrån kundinsikter och interna processer och skapa skräddarsydda tjänster för kunderna.
Prata med kundVid en första anblick så tycks AI:s frammarsch ske till stor del i våra digitala liv, men möjligheterna med AI är minst lika stora i den fysiska världen. Den fysiska butiken står inför en stor omvandling där AI kommer driva på ett tekniskt skifte för att sudda ut gränsen mellan det fysiska och digitala.
NärhetsodlingAlla bilder är skapade med AI. Eventuell likhet med verkliga personer, levande eller döda, är en ren tillfällighet.