Framtidens fritidsgård och tonåringars attityd till rörelse

Så vad ger AI för värde och hur skapar man en konkurrensfördel med hjälp av AI? Det här beskriver Ash Fontana i sin bok ”The AI First Company, how to compete and win with Artificial Intelligence”. Hans resonemang bygger på några grundstenar:

Intelligens

Intelligens bestäms av hur snabbt du lär dig, och du lär dig snabbare med hjälp av AI.

Den automatiska sammansättningen

Den automatiska sammansättningen av data som AI ger skapar en datainlärningseffekt.

Datainlärningseffekter

Datainlärningseffekter accelererar snabbare än någon annan form av konkurrensfördel.

Datainlärningseffekter = stordriftsfördelar

Datainlärningseffekter = stordriftsfördelar till data + databehandlingsfunktioner + datanätverkseffekter.

Stordriftsfördelar till data

Stordriftsfördelar till data handlar om att man lyckas samla in och nyttja stora datamängder.

Databehandlingsfunktioner

Databehandlingsfunktioner handlar om att kunna kombinera och analysera stora mängder data.

Framtidens fritidsgård och tonåringars attityd till rörelse

Datanätverkseffekter når man när varje ny datapunkt ökar värdet av nätverket, till exempel ser vi denna effekt i sociala plattformar där varje användare bidrar med mer data och värde.

Key take aways

En intelligent butik sammanför data om kundbeteenden, produktdata och interna processer, vilket suddar ut gränserna mellan fysisk butik och digitalt gränssnitt. Kunderna navigerar båda samtidigt, använder digitala verktyg för information och service på plats. Butiken blir allt mer digitaliserad med fler sensorer, kameror och till och med robotar.

AI ger oss en ökad precision och mer detaljerade insikter än vad vi haft tidigare. Det handlar om att imitera människans förmåga att fånga upp intryck, analysera och använda sig av dem På så vis är det en superkraft som förstärker våra förmågor och gör oss bättre. En AI-förstärkt butik anpassar utbud utifrån efterfrågan på ett mycket mer optimerat sätt.

Kundupplevelsen i butik kan lyftas till en helt ny nivå om vi nyttjar AI till att exakt förstå vilka behov kunden har  – här och nu! Men för att det ska vara möjligt är det avgörande att samla in data även i fysiska miljöer som ger en bättre förståelse och insikter.

Artiklar

Artikel 1

Kom in i framtidens intelligenta butik!

I en smart butik används avancerad teknik för att förstärka och förenkla hela shoppingupplevelsen. Det som kan kännas lite skrämmande idag kommer snart att skapa en mer personlig upplevelse och betydligt högre effektivitet.

Summering
Artikel 2

AI ger en ökad precision och kunskapsbaserad försäljning

Med hjälp av AI har vi möjlighet att dramatiskt öka precisionen i vårt utbud. Exakt vad, hur mycket och när ska vi göra olika varor tillgängliga för att möta våra kunders behov och önskemål?

Ökad precision
Artikel 4

AI bakom kulisserna & närhetsodling

Vid en första anblick så tycks AI:s frammarsch ske till stor del i våra digitala liv, men möjligheterna med AI är minst lika stora i den fysiska världen. Den fysiska butiken står inför en stor omvandling där AI kommer driva på ett tekniskt skifte för att sudda ut gränsen mellan det fysiska och digitala.

Närhetsodling
Artikel 5

Robotarnas intåg i butikerna

Vi har redan sett en utveckling mot en allt högre automation av till exempel lager som specialbyggs för att kunna använda olika typer av robotar – och denna utveckling förväntas fortsätta.

Robot i butik