Key take aways

AI gör det möjligt för återförsäljare att bättre möta kundernas behov genom att optimera tillgängligheten av produkter och koppla kundinsikter med produktkunskap för hållbar och hälsosam konsumtion.

Digitala assistenter och chattbotar blir centrala i det dagliga livet, där konsumenter förväntar sig att använda dem för påminnelser, beställningar och information. Konversationsgränssnitt, som de från ChatGPT, ersätter traditionella sökmetoder, vilket möjliggör mer intuitiva interaktioner.

Teknologier som IoT, AR och VR integreras med AI för att förbättra kundupplevelser, till exempel genom AI-anslutna kundvagnar och annan teknik som blandar digitala och fysiska miljöer.

Personlig datainsamling utvecklas, med nya datatyper, som ansiktsuttryck och hjärnvågor, som samlas in för att skapa personliga tjänster. Även om det innebär potentiellt stora fördelar, väcker det också farhågor om integritet och datamissbruk. Texten belyser behovet av ansvarsfull dataanvändning & branschövergripande datadelning för att lösa samtida problem som hållbarhet, tidshantering och hälsa.

Forskning och företag kommer närmare varandra, särskilt inom hälsotjänster som använder AI för att analysera stora datamängder för personliga hälsoinsikter, exempelvis kring tarmhälsa och individualiserade kostplaner.

Artiklar

Artikel 1

Kom in i framtidens intelligenta butik!

I en smart butik används avancerad teknik för att förstärka och förenkla hela shoppingupplevelsen. Det som kan kännas lite skrämmande idag kommer snart att skapa en mer personlig upplevelse och betydligt högre effektivitet.

Summering
Artikel 3

Prata med kunden i appen - i butiken

För att kunna ha en dialog med kunden i butik via exempelvis en app behöver vi knyta samman intelligensen i produkten, utifrån kundinsikter och interna processer och skapa skräddarsydda tjänster för kunderna.

Prata med kund
Artikel 4

AI bakom kulisserna & närhetsodling

Vid en första anblick så tycks AI:s frammarsch ske till stor del i våra digitala liv, men möjligheterna med AI är minst lika stora i den fysiska världen. Den fysiska butiken står inför en stor omvandling där AI kommer driva på ett tekniskt skifte för att sudda ut gränsen mellan det fysiska och digitala.

Närhetsodling
Artikel 5

Robotarnas intåg i butikerna

Vi har redan sett en utveckling mot en allt högre automation av till exempel lager som specialbyggs för att kunna använda olika typer av robotar – och denna utveckling förväntas fortsätta.

Robot i butik