Vid en första anblick så tycks AI:s frammarsch ske till stor del i våra digitala liv, men möjligheterna med AI är minst lika stora i den fysiska världen. Den fysiska butiken står inför en stor omvandling där AI kommer driva på ett tekniskt skifte för att sudda ut gränsen mellan det fysiska och digitala. Det gör det möjligt att topptrimma butiksdriften, och samtidigt ta butiksupplevelsen till en helt ny nivå.
Den digitala och den fysiska miljön har hittills snarare ersatt än kompletterat varandra. Detta är nu på väg att förändras. AI möjliggör en ökad effektivitet genom automatisering och optimering av butiksytor, lager och varor. Handlare kan optimera sin specifika butik utifrån en än mer precis kännedom om efterfrågan. Butiksarbetare kommer att kunna få mycket mer hjälp i sitt arbete att säkerställa påfyllnad av varor. Med utökad taggning av produkter och sensorer i butik som kan känna av färskhet eller mognadsgrad på produkter kan påfyllnad av sortimentet planeras och utvecklas utifrån realtidsdata med minskat svinn som följd.
Logistiken är en viktig del i all butiksverksamhet och en stor del av det grundläggande värdet som en butik skapar för konsumenten. Här finns en stor potential för alla butiker att öka sitt användande av AI. För besökare syns eller märks sällan hur stor påverkan det har, men konkurrensfördelarna är stora då varuförsörjningen och dess effektivitet är nyckeln för ett konkurrenskraftigt erbjudande.
För att effektivt hantera sin försörjningskedja måste man ha en tydlig bild av vad som händer i varje skede. Med många delar i kedjan kan det vara svårt att hålla koll på allt, vilket 57 procent av företagen uppger enligt studien ”The State of Supply Chain Management – Statistics and Trends”, genomförd 2024 av Invesp. I samma rapport ser man också att 79 procent av de företag som har en högeffektiv leveranskedja också lyckas skapa högre tillväxt.
av leverantörer inom leveranskedjan säger att leveranskostnader är den största utmaningen.
av företagen har dålig överblick över hela sin leverantörskedja.
av ledarna i försörjningskedjan framhöll behovet av att svara på kundförfrågningar snabbare och en mer exakt och unik påfyllnad som en högsta prioritet för verksamheten framåt.
av företagen använder ingen teknik för att övervaka sin leveranskedjas prestanda.
av leverantörerna i leveranskedjan säger att analyser kommer att vara viktiga för att minska kostnaderna.
av tjänstemän i leverantörskedjan tror att leverantörskedjan kommer att vara en viktig drivkraft för bättre kundservice.
av leveranskedjorna upplevde press att förbättra och utöka sin leveranskapacitet.
Återförsäljare står inför ekonomiska och geopolitiska utmaningar som skiljer sig mycket från dem de stod inför för bara några år sedan. Ta 2023-24 års Röda havet-kris. Enligt JP Morgan passerar 30 procent av den globala containerhandeln genom Suezkanalen, och fraktförseningarna gör att de globala leveranskedjorna får stora problem.
Vissa återförsäljare, tillverkare och deras leverantörskedjepartners varnar redan för de betydande följdeffekter detta kommer att ha på vinstmarginalerna. Snabbrörliga varor med låg marginal är särskilt utsatta för förseningar från Röda havet.
Den handelsstörningen är bara en i raden av oväntade utmaningar som återförsäljare har ställts inför de senaste åren. Under 2021 och 2022 beräknas störningar i försörjningskedjorna ha kostat företagen 1,6 biljoner dollar i missade intäktsmöjligheter per år. Denna häpnadsväckande siffra understryker att design av leveranskedjor för motståndskraft inte längre är valfritt, utan avgörande för återförsäljarnas framtida framgång.
Just nu är dock många återförsäljare i ”svarsläge” och överväger omedelbara åtgärder, som att ta in varor från närmre platser så att de kan undvika längre ledtider och höga priser som kommer med omdirigering av lastfartyg runt Röda havsregionen.
Att diversifiera leverantörer, utforska alternativa fraktvägar och köpa varor tidigare och i större kvantiteter är också alternativ som återförsäljare undersöker. Men befintliga handelsvägar är djupt rotade i en återförsäljares verksamhet och att avvika från dessa kommer sannolikt att medföra högre kostnader. Det finns värde att hämta i allt från ny produktutveckling, upphandling och planering, tillverkning och logistik, till efterförsäljning och service.
Generativ AI kan göra digitala tvillingar (virtuella representationer av maskiner, produkter eller processer) mycket kraftfullare än de redan är. Matade med realtidsdata kan digitala tvillingar hjälpa återförsäljare att testa olika svarsscenarier utan att påverka den faktiska dagliga verksamheten i den verkliga leveranskedjan. Återförsäljare kan sedan snabbt identifiera potentiella problem – såsom flaskhalsar, kvalitetsproblem eller oförutsedda förändringar i efterfrågan – och proaktivt ta itu med dem innan de eskalerar.
Ett annat område generativ AI kan driva, är att upptäcka sårbarheter i leveranskedjan. Med hjälp av moln, data, AI och analys ger de transparens, vilket gör att återförsäljare kan identifiera risker genom att ge djupare insyn i deras nätverk av leverantörer och tillverkare. Detta hjälper återförsäljare att simulera hur deras försörjningskedjor beter sig under tung belastning och möjliggör att man kan bygga mer robusta planer.
Ocado som är en e-handel för dagligvaror i Storbritannien använder digital tvillingteknologi för att skapa virtuella versioner av sin leveranskedja, vilket inkluderar deras automatiserade lager, leveransnätverk och lagersystem. Dessa digitala tvillingar optimerar lagerautomation genom att simulera robotrörelser och förbättra effektiviteten. De förbättrar också lagerhanteringen genom att noggrant förutse behov och minimera svinn. Leveransnätverket optimeras genom rutt-simuleringar, vilket säkerställer snabba leveranser och minskar kostnaderna.
Scenarioplanering med digitala tvillingar gör att Ocado effektivt kan svara på efterfrågespikar och störningar, vilket ökar den operativa motståndskraften. Denna teknologi har lett till betydande förbättringar i effektivitet, minskat matsvinn och förbättrad kundnöjdhet. Förmågan att upprätthålla servicenivåer under oväntade händelser har stärkt Ocados motståndskraft. Framöver planerar Ocado att ytterligare integrera IoT-enheter och avancerad AI för att förbättra sina digitala tvillingar.
Med bättre prognoser på kommande försäljning med hjälp av prediktiv AI – AI som genom analys av olika datakällor och mönsterigenkänning kan göra förutsägelser om hur saker kommer att ske – kan butiker bättre anpassa mängden av produkter som köps in från leverantörerna. Vi kan se det som att produkter kan lagras i flera olika led. De produceras och lagras hos leverantörerna innan det når centrallagren. Därefter skeppas de till respektive butik och köps hem till kylskåpet och skafferiet som även de agerar som ett lager, fast på hemmaplan – vilket många inte reflekterar över på det sättet. Men faktum är att alla våra kylskåp är en del av detaljhandelskedjan, även när produkterna övergått i vår ägo. Att optimera det här flödet utifrån bättre försäljningsprognoser behöver ske i alla led för att en betydande effekt ska uppnås. Om insatser enbart sker bakåt i försörjningskedjan på ett reaktivt vis så skapas fluktuationer i försörjningskedjan där utbud och efterfrågan hamnar i osynk och obalans.
Den effekten kan stävjas genom att proaktivt dela med sig av sina prognoser och sin data i hela försörjningskedjan. Lika viktigt som det blir för konsumenter att dela sin personliga data för att få bättre utväxling på sina inköp, lika viktigt blir det för aktörerna i leveranskedjan att dela sin data för att åstadkomma denna effektivitetshöjning. En producerande verksamhet behöver längre framförhållning och tid för proaktivitet för att producera och leverera mer precist och effektivt. Samtidigt är denna verksamhet långt ifrån slutkonsumenten vars efterfrågan ska driva produktionen. Med bättre delning av data, bättre prognoser och en helhetsbild av leveranskedjan så kommer utförsäljningar av överinköp och tomma butikshyllor på grund av leveransproblem kunna minskas rejält.
En global retailer har tagit ett stort steg genom att skapa en leveranskedja med helt öppna böcker med sina leverantörer, där varje del i kedjan delar sin kostnadsbild helt transparent. Tanken bakom är att skapa en ”win-win” i både kontroll över kostnader och leveranssäkerhet. Detta sätt att tänka är baserat på att man bygger ett ekosystem med öppna böcker. Man delar detaljerad data om allt ifrån kostnader, tillverkning och produktinnehåll som kan användas för att konsumenter ska kunna få större kunskap och möjlighet att välja hur de vill konsumera. En intressant utveckling av detta skulle även kunna vara att kunder kan få insyn i kostnadsbilden och göra etiska eller ekonomiska ställningstaganden baserat på detta.
En stor utmaning inom detaljhandeln som i synnerhet gäller dagligvaruhandeln är nylanseringar. Forskning visar att över 80 procent av alla nylanseringar inte finns kvar i butik efter ett år. Även om vissa produkter är tillfälligt sortiment, så är utmaningen att utveckla sortimentet ett gemensamt problem för hela branschen. Detta då alla misslyckade nylanseringar kostar stora pengar i produktutveckling och i marknadsföring – för att till sist sannolikt ändå misslyckas med att finna sin efterfrågan. Här kan AI hjälpa till i flera delar av processen. Med generativ AI ökar möjligheten att hitta nya potentiella produkter som idag inte finns i detaljistens utbud. Till detta kan sedan prediktiv AI användas för att förutse hur sannolikt det är att en ny produkt som ska lanseras kommer att bli en framgång. Den generativa AI:n kan hjälpa produktutvecklingsteamet och fungera som idéspruta för att sedan finjustera de förslag både produktutvecklingsteamet och den prediktiva AI:n tror på. Här finns fantastiska möjligheter att låta det kvalitativa och det kvantitativa, det vill säga smak, känsla och dataanalys, arbeta i samklang och genom detta öka andelen lyckade produktlanseringar. Det gynnar leverantörerna, detaljisterna och inte minst konsumenterna.
Ny teknik och AI bidrar också till att skapa tillräcklig effektivitet i småskalighet, vilket möjliggör mer lokalproducerat och odlat. Butiken är inte bara en kombination av produktutställning och lager utan i mycket högre utsträckning även en odling och en egen producent. Dessutom minskar risken för problem i leveranskedjorna ju närmare butik som produktionen sker.
Butiker kommer kunna ha vertikala jordbruksinstallationer, det vill säga väggodlingar av exempelvis örter, bladgrönsaker eller till och med mindre frukter. De systemen kommer att använda hydroponik eller aeroponik, vilket kräver minimalt med utrymme och resurser.
De främsta drivkrafterna bakom denna trend är att kunna erbjuda färskare, mer näringsrika och hållbara produkter till kunderna.
Vertikala odlingar ger många fördelar, genom att utnyttja vertikalt utrymme kan de ge högre avkastning jämfört med traditionella jordbruksmetoder. Dessutom används resurser effektivt, eftersom de kräver färre insatser som vatten och bekämpningsmedel. Dessutom bidrar vertikala odlingar till minskade transporter och utsläpp. Vertikala odlingar kan även göras i särskilda vertikala gårdar som ligger nära tätorter och de butiker de säljer sina produkter till.
Hydroponik är tekniken för att odla växter med hjälp av en vattenbaserad näringslösning snarare än jord.
Aeroponik är odling av växter utan jord med hjälp av mineralnäringslösningar i form av fuktig luft eller dimma.
Aquaponik är när man genom att kombinera fiskodling med hydroponik möjliggör samtidig produktion av fisk och växter, vilket skapar ett självförsörjande ekosystem.
Kunder kan välja att skörda sina egna produkter direkt från gårdar i butik, vilket säkerställer maximal färskhet och minskar avfallet från osålda färskvaror.
AI-drivna övervakningssystem kommer att optimera odlingsförhållandena genom att kontrollera ljus, temperatur, fuktighet och näringstillförsel. IoT-enheter kommer att ge realtidsdata om växthälsa och tillväxt, vilket säkerställer optimal avkastning.
Blockchain-teknik (information lagrad i ett decentraliserat och öppet tillgängligt register som inte kan ändras i efterhand) kommer att användas för att spåra hela livscykeln för produkter som odlas i butik, från frö till hylla, vilket ger kunderna detaljerad information om ursprunget och odlingsmetoderna för deras mat.
Nollavfallssystem: Framtida butiker kommer att implementera metoder för nollavfall, återvinna vatten och näringsämnen i sina odlingssystem och kompostera organiskt avfall för att skapa ett slutet system.
Förnybar energi: Butiker kommer att använda förnybara energikällor, såsom solpaneler och vindkraftverk, för att driva sin verksamhet, vilket minskar deras koldioxidavtryck.
Kraft Heinz använder generativ AI för att få hjälp att upptäcka nya trender snabbare, och ser generativ AI som en avgörande del i sin produktutveckling. Kraft Heinz använder ett verktyg som heter TasteGPT från Tastewire för att få hjälp i sin utveckling genom en chattbot som tar hänsyn till bolagets marknadsundersökningar, försäljningsdata, produktinformation samt tredjepartsdata från patent, forskning och sociala medier.
Ai hjälper till med produktutveckling ›
Vi kommer också att se fler samarbeten med forskningsnära företag som specialiserar sig inom områden som kan hjälpa detaljhandel och producenter. Ett sådant samarbete ser vi mellan Mars och AI-bolaget PIPA LCC som har skapat en lösning som upptäcker livsmedelsburna smittoämnen och hjälper till att förebygga utbrott. Detta kommer att gynna livsmedelstillverkare som omfamnar avancerad teknologi och forskning.
AI omvandlar detaljhandeln genom att automatisera och optimera butiksdriften, inklusive lagerhantering i realtid och minskat avfall genom bättre försörjningskedja. Leveranskedjor blir mer proaktiva med optimerat varuflöde. AI möjliggör realtidsövervakning, vilket hjälper återförsäljare att fatta välgrundade beslut om lagernivåer och leveransscheman.
AI ger detaljerade insikter om logistik, vilket förbättrar försörjningskedjans synlighet och effektivitet. En betydande andel av alla företag kämpar med insyn i försörjningskedjan, vilket AI kan förbättra och som i sin tur leder till högre tillväxt och bättre kundservice.
Generativ AI kan användas för att skapa digitala tvillingar, vilket gör det möjligt för återförsäljare att simulera olika scenarier och identifiera potentiella problem innan de uppstår. Detta proaktiva tillvägagångssätt hjälper till att hantera sårbarheter i försörjningskedjan och optimera prestanda.
Vissa återförsäljare använder transparenta försörjningskedjor och delar detaljerad kostnads- och produktionsdata med leverantörer för att förbättra kontrollen och säkerställa tillförlitliga leveranser. Detta tillvägagångssätt kan också ge konsumenterna insikter i produktkostnader.
AI hjälper till med produktutveckling och lanseringar genom att förutsäga marknadsframgångar och generera nya produktidéer. Detta minskar felfrekvensen för nya produkter och stödjer bättre marknadsanpassning.
I en smart butik används avancerad teknik för att förstärka och förenkla hela shoppingupplevelsen. Det som kan kännas lite skrämmande idag kommer snart att skapa en mer personlig upplevelse och betydligt högre effektivitet.
SummeringMed hjälp av AI har vi möjlighet att dramatiskt öka precisionen i vårt utbud. Exakt vad, hur mycket och när ska vi göra olika varor tillgängliga för att möta våra kunders behov och önskemål?
Ökad precisionFör att kunna ha en dialog med kunden i butik via exempelvis en app behöver vi knyta samman intelligensen i produkten, utifrån kundinsikter och interna processer och skapa skräddarsydda tjänster för kunderna.
Prata med kundVi har redan sett en utveckling mot en allt högre automation av till exempel lager som specialbyggs för att kunna använda olika typer av robotar – och denna utveckling förväntas fortsätta.
Robot i butikAlla bilder är skapade med AI. Eventuell likhet med verkliga personer, levande eller döda, är en ren tillfällighet.