24,7%

av leverantörer inom leveranskedjan säger att leveranskostnader är den största utmaningen.

57%

av företagen har dålig överblick över hela sin leverantörskedja.

30%

av ledarna i försörjningskedjan framhöll behovet av att svara på kundförfrågningar snabbare och en mer exakt och unik påfyllnad som en högsta prioritet för verksamheten framåt.

63%

av företagen använder ingen teknik för att övervaka sin leveranskedjas prestanda.

81%

av leverantörerna i leveranskedjan säger att analyser kommer att vara viktiga för att minska kostnaderna.

70%

av tjänstemän i leverantörskedjan tror att leverantörskedjan kommer att vara en viktig drivkraft för bättre kundservice.

73%

av leveranskedjorna upplevde press att förbättra och utöka sin leveranskapacitet.

Hydroponik

Hydroponik är tekniken för att odla växter med hjälp av en vattenbaserad näringslösning snarare än jord.

Aeroponik

Aeroponik är odling av växter utan jord med hjälp av mineralnäringslösningar i form av fuktig luft eller dimma.

Aquaponik

Aquaponik är när man genom att kombinera fiskodling med hydroponik möjliggör samtidig produktion av fisk och växter, vilket skapar ett självförsörjande ekosystem.

On-demand harvesting

Kunder kan välja att skörda sina egna produkter direkt från gårdar i butik, vilket säkerställer maximal färskhet och minskar avfallet från osålda färskvaror.

AI och IoT-integration

AI-drivna övervakningssystem kommer att optimera odlingsförhållandena genom att kontrollera ljus, temperatur, fuktighet och näringstillförsel. IoT-enheter kommer att ge realtidsdata om växthälsa och tillväxt, vilket säkerställer optimal avkastning.

Blockchain for Transparency

Blockchain-teknik (information lagrad i ett decentraliserat och öppet tillgängligt register som inte kan ändras i efterhand) kommer att användas för att spåra hela livscykeln för produkter som odlas i butik, från frö till hylla, vilket ger kunderna detaljerad information om ursprunget och odlingsmetoderna för deras mat.

Key take aways

AI omvandlar detaljhandeln genom att automatisera och optimera butiksdriften, inklusive lagerhantering i realtid och minskat avfall genom bättre försörjningskedja. Leveranskedjor blir mer proaktiva med optimerat varuflöde. AI möjliggör realtidsövervakning, vilket hjälper återförsäljare att fatta välgrundade beslut om lagernivåer och leveransscheman.

AI ger detaljerade insikter om logistik, vilket förbättrar försörjningskedjans synlighet och effektivitet. En betydande andel av alla företag kämpar med insyn i försörjningskedjan, vilket AI kan förbättra och som i sin tur leder till högre tillväxt och bättre kundservice.

Generativ AI kan användas för att skapa digitala tvillingar, vilket gör det möjligt för återförsäljare att simulera olika scenarier och identifiera potentiella problem innan de uppstår. Detta proaktiva tillvägagångssätt hjälper till att hantera sårbarheter i försörjningskedjan och optimera prestanda.

Vissa återförsäljare använder transparenta försörjningskedjor och delar detaljerad kostnads- och produktionsdata med leverantörer för att förbättra kontrollen och säkerställa tillförlitliga leveranser. Detta tillvägagångssätt kan också ge konsumenterna insikter i produktkostnader.

AI hjälper till med produktutveckling och lanseringar genom att förutsäga marknadsframgångar och generera nya produktidéer. Detta minskar felfrekvensen för nya produkter och stödjer bättre marknadsanpassning.

Artiklar

Artikel 1

Kom in i framtidens intelligenta butik!

I en smart butik används avancerad teknik för att förstärka och förenkla hela shoppingupplevelsen. Det som kan kännas lite skrämmande idag kommer snart att skapa en mer personlig upplevelse och betydligt högre effektivitet.

Summering
Artikel 2

AI ger en ökad precision och kunskapsbaserad försäljning

Med hjälp av AI har vi möjlighet att dramatiskt öka precisionen i vårt utbud. Exakt vad, hur mycket och när ska vi göra olika varor tillgängliga för att möta våra kunders behov och önskemål?

Ökad precision
Artikel 3

Prata med kunden i appen - i butiken

För att kunna ha en dialog med kunden i butik via exempelvis en app behöver vi knyta samman intelligensen i produkten, utifrån kundinsikter och interna processer och skapa skräddarsydda tjänster för kunderna.

Prata med kund
Artikel 5

Robotarnas intåg i butikerna

Vi har redan sett en utveckling mot en allt högre automation av till exempel lager som specialbyggs för att kunna använda olika typer av robotar – och denna utveckling förväntas fortsätta.

Robot i butik