Det är lätt att tro att den fysiska butiken kommer att spela ut sin roll i den framtid som ligger precis runt hörnet. Allt är uppkopplat, digitalt och AI tar en allt större roll i vårt samhälle.
Behövs då den fysiska butiken? Det korta svaret är ja. Jag är övertygad om att de butiker som nyttjar den nya tekniken på ett ansvarsfullt sätt kommer att stärka sin roll. Med hjälp av AI kan den göras än mer kundvänlig, innovativ och möta kundernas behov på ett mer skräddarsytt och hållbart sätt. Samtidigt kan vi bli mer effektiva, automatiserade och skapa en ännu bättre arbetsmiljö i hela kedjan.
I den här rapporten tittar vi bland annat på hur AI kan ge ökad precision och kunskapsbaserad försäljning, hur interaktionen i butiken kan öka och hur butikupplevelsen kan förbättras med bland annat information i realtid och ökad kommunikation med kunderna. Vi tittar också på hur AI kan hjälpa till bakom kulisserna med till exempel mer precisa insikter i försörjningskedjan och hur robotarnas intåg i butiken kan frigöra tid för mer värdeskapande arbete.
AI drivs av att det finns relevant data, att den analyseras och att vi sedan agerar för att göra positiv skillnad utifrån de insikter vi har. Butiken kan spela en central roll i att fånga upp insikter om efterfrågan och beteende och vi kan omvandla den kunskapen för att möta kundernas behov på bästa möjliga sätt. Precis som tidigare i ICAs över 100-åriga historia så handlar det om att skapa en enkel och bekväm kundupplevelse där vi möter kundens behov på ett hållbart och anpassat sätt beroende på preferenser, livssituation och konsumtionsmönster. Den spännande skillnaden är att vi nu med hjälp av AI kan göra det utifrån mer kunskap och insikter. Min förhoppning är att du i butik ska kunna få middagstips och en inköpslista som är anpassad till vad du har i kylskåpet, vad som håller på att gå ut och dessutom helt baserad på dina smak- och hälsopreferenser.
Så välkommen in i framtidens intelligenta butik!
I en smart butik används avancerad teknik för att förstärka och förenkla hela shoppingupplevelsen. Det som kan kännas lite skrämmande idag kommer snart att skapa en mer personlig upplevelse och betydligt högre effektivitet.
SummeringMed hjälp av AI har vi möjlighet att dramatiskt öka precisionen i vårt utbud. Exakt vad, hur mycket och när ska vi göra olika varor tillgängliga för att möta våra kunders behov och önskemål?
Ökad precisionFör att kunna ha en dialog med kunden i butik via exempelvis en app behöver vi knyta samman intelligensen i produkten, utifrån kundinsikter och interna processer och skapa skräddarsydda tjänster för kunderna.
Prata med kundVid en första anblick så tycks AI:s frammarsch ske till stor del i våra digitala liv, men möjligheterna med AI är minst lika stora i den fysiska världen. Den fysiska butiken står inför en stor omvandling där AI kommer driva på ett tekniskt skifte för att sudda ut gränsen mellan det fysiska och digitala.
NärhetsodlingVi har redan sett en utveckling mot en allt högre automation av till exempel lager som specialbyggs för att kunna använda olika typer av robotar – och denna utveckling förväntas fortsätta.
Robot i butikAlla bilder är skapade med AI. Eventuell likhet med verkliga personer, levande eller döda, är en ren tillfällighet.