Företaget grundades 2017 efter att Magnus, Christoffer och Erik under ett bastubad tittat på en amerikansk Youtubevideo om vertikal odling och själva ville testa om det fungerade. De byggde en egen odling i garaget som gav en liten skörd och bestämde sig snart för att satsa på riktigt. Kort därefter anslöt Andreas till företaget som både delägare och vd.
Andreas Wilhelmsson är född och uppvuxen i Skaraborg och älskar både entreprenörskap och “schlätta”. Trots att han ännu inte fyllt 30 år har han redan hunnit med att starta tre bolag och arbetar aktivt med att stötta unga entreprenörer i Skaraborg. Det var när Andreas jobbade på UngDrive i Skaraborg som han stötte på de tre bastubadande vännerna som precis byggt sitt egna odlingssystem i garaget. Till en början var han skeptisk till idén och förfrågan om att bli vd, men efter att ha sett grundarnas engagemang och sett stuprörskonstruktionerna sprängfyllda med mynta och basilika, var det omöjligt att säga nej.
2018 flyttade Ljusgårda in i de 7000 kvm stora lokalerna och fokus låg då på att bygga och snickra. I slutet av november blev den första leveransen färdig och responsen var överväldigande – ruccolan såldes som aldrig förr, det tog slut i hyllorna direkt och konsumenterna krävde mer. Ljusgårda svarade genom att installera fler odlingsytor och produktionen, som nu ligger på ett halvt ton ruccola i månaden, ska till sommaren fördubblas.
Ljusgårda har också ett tydligt miljöfokus och ett starkt engagemang för sitt lokalområde. Deras odling kräver enligt dem själva 99% mindre vatten än traditionellt jordbruk och plastpåsarna som salladen säljs i är gjord till 82% av förnyelsebar råvara från växter. Systemet har kapacitet att producera grönsaker som dill, jordgubbar, ruccola och andra typer av sallader året om, även om de just nu främst fokuserar på bladsallad. Ljusgårda levererar sina grödor till flera lokala distributörer inom 24 timmar från skörd, och har som vision att verka för att Sverige ska bli mer självförsörjande och mindre beroende av klimatbelastande importer.
Under de kommande två åren planerar företaget att investera ytterligare 75 miljoner kronor i verksamheten och skapa 30 nya arbetstillfällen i Tibro.