2018 i korthet
Höjdpunkter under året
Stark försäljningstillväxt online
Försäljningen online fortsatte under året att öka kraftigt. Såväl ICA-butikernas som Apotek Hjärtats e-handelsförsäljning ökade under året snabbare än marknaden generellt. ICA-butikernas försäljning ökade med 42 procent och Apotek Hjärtats med 55 procent. Även Hemtex försäljning online ökade kraftigt. Tillväxten här uppgick till 36 procent.
Etablering av centralt e‑handelslager
I syfte att öka effektiviteten och förbättra servicen gentemot såväl butiker som konsumenter etablerade ICA Sverige under våren 2018 ett centralt e-handelslager. Lagret innebär att fristående ICA-handlare i stockholmsregionen erbjuds plock och leverans direkt till slutkund.
Minskade utsläpp av växthusgaser
Utsläppen av växthusgaser fortsatte under året att minska. Sedan basåret 2006 har ICA Gruppens utsläpp av växthusgaser sammantaget minskat med 61 procent. Målet är att ICA Gruppens verksamhet ska vara klimatneutral 2020.
Omsättning 2018
Rörelseresultat*
Rörelsemarginal*