Vi ska göra varje dag lite enklare
ICA Gruppen är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. Den gemensamma visionen för alla verksamheter inom ICA Gruppen är att göra varje dag lite enklare.
Ladda ner årsredovisning 2017Highlights från verksamheten
Omsättning 2017
Rörelseresultat*
*Exklusive jämförelsestörande poster
Rörelsemarginal*
*Exklusive jämförelsestörande poster
Ett händelserikt år
Under 2017 stärkte ICA Gruppen positionerna på såväl dagligvaru- som apoteksmarknaden i Sverige. Även den baltiska verksamheten utvecklades positivt och genom bildandet av ICAx togs ett viktigt steg på digitaliseringsresan.
Satsningar inom hållbarhet
ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället. Under senare år har ett stort antal initiativ lanserats i syfte att bland annat minska miljöpåverkan, öka mångfalden och inspirera kunderna till hållbara och hälsosamma val.
ICA 100 år och framåt
2017 var det 100 år sedan ICA-idén skapades. ICA-idén, som bygger på samverkan mellan fria handlare, är en av ICA Gruppens främsta framgångsfaktorer och utgör fortfarande grunden i ICA Gruppens affärsmodell.
Vi stärker vår ledande position
”Genom ökad koncernsamverkan och tydligare kopplingar mellan fysiska och digitala kanaler öppnas helt nya möjligheter att skapa ännu mer attraktiva kunderbjudanden.”
Per Strömberg, Vd ICA Gruppen
En stabil plattform för fortsatt lönsam tillväxt
Sedan ICA Gruppen bildades 2013 har verksamheten renodlats och vidareutvecklats. Arbetet har utgått från en tydlig koncernstrategi och resulterat i en stabil plattform för lönsam och hållbar tillväxt.
- En tydlig strategi
- Fokus på mat och hälsa
- Ledande positioner, starka varumärken
- Goda möjligheter till synergier
- Attraktiva marknader
- Ledande inom hållbarhet
- En snabbrörlig organisation
- Starka kassaflöden
ICA Gruppen strävar efter att vara en positiv kraft i samhället. Under 2017 lanserades konceptet För en god morgondag som beskriver hur ICA Gruppens omfattande hållbarhetsarbete bedrivs utifrån de fem områdena: lokalt, miljö, hälsa, mångfald och kvalitet.
Omvärld i snabb förändring
Flera större trender påverkar ICA Gruppens verksamhet. Till de främsta hör en omfattande och snabb digitalisering, ett påtagligt ökat intresse för hälsa och välmående samt ett allt större fokus på miljömässigt, socialt och ekonomiskt ansvarstagande.
Digitalt och transparent
Den snabba digitaliseringen påverkar alla steg i värdekedjan: produktutveckling, inköp, varuförsörjning, erbjudande, marknadsföring och kunddialog.
Hälsa och välmående
Till de tydligaste samhällstrenderna hör ett ökat fokus på hälsa. Hälsoaspekterna rör ett brett spektrum av områden: kost, motion och balans i livet.
Branschglidning och nya konsumtionsmönster
Förändringar i konsumtionsmönster påverkar dagligvaruhandeln på flera sätt. Konkurrensen från andra kanaler ökar, storhandlandet minskar och allt fler köpbeslut fattas i butiken.
Förändringar i demografi
Fortsatt urbanisering, immigration, förändringar i åldersstruktur och en ökande andel singelhushåll påverkar vad som konsumeras, men också när och hur.
Hållbarhet och ansvarstagande
Ansvarstagande, miljöpåverkan, affärsetik och kontroll av såväl den egna organisationen som den externa leverantörskedjan blir allt viktigare.
Minskad förutsägbarhet
Snabb teknisk utveckling och stora förändringar i konsumtionsmönster minskar förutsägbarheten. Förmåga och kapacitet att snabbt ställa om blir allt viktigare.
ICA Gruppens verksamheter
Dagligvaruhandeln utgör kärnan i verksamheten. Övrig verksamhet ska stödja kärnverksamheten, men också kunna vidareutvecklas mot nya affärsmöjligheter och på egna meriter bidra till lönsamhet och fortsatt tillväxt.