- Koncernens nettoomsättning ökade i det fjärde kvartalet med 6,8 procent till 40 879 Mkr (38 273). Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster och IFRS 16 var 1 405 Mkr (1 327) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,4 procent (3,5).
- ICA Sverige hade en god utveckling med ökade volymer drivet av fler kundbesök och ökade marknadsandelar för ICA-butikerna. Samtidigt innebar de prisinvesteringar som ICA Sverige har gjort med sänkta priser till ICA-handlarna på vissa vardagsvaror en lägre rörelsemarginal på 3,2 procent (3,6). Rörelseresultatet exkl jämförelsestörande poster uppgick till 926 Mkr (971) och var därmed lägre än förra året, särskilt med beaktande av de strukturkostnader på 170 Mkr som ingick i föregående års resultat.
- Rimi Baltic avslutade året mycket starkt där bland annat effektiva kampanjer ledde till både högre marknadsandelar och ett markant högre resultat. Rörelseresultatet exkl jämförelsestörande poster uppgick till 246 Mkr (138).
- Apotek Hjärtat levererade ytterligare ett bra kvartal med ökade marknadsandelar och ett resultat exkl jämförelsestörande poster på 187 Mkr (171).
- ICA Banken inklusive ICA Försäkring gjorde ett rörelseresultat på 77 Mkr (99). ICA Försäkrings premieintäkter fortsätter att utvecklas positivt men ett ogynnsamt skadeutfall med några större skador under kvartalet ledde sammantaget till försämrat resultat, som landade på -26 Mkr (9). Bankens resultat, exklusive försäkringsbolaget, ökade med 13 Mkr.
- Utsläppen från den egna verksamheten minskade med 16 procent under helåret 2024 till 82 441 (Ton CO2e). De största utsläppsminskningarna under året kommer från övergången till fler fossilfria transporter, bland annat har ICA nått målet att 2025 enbart ha fossilfria varutransporter i de tre största städerna.
ICA Gruppens vd Nina Jönsson kommenterar
”Sammanfattningsvis har det varit ett händelserikt år, kantat av både utmaningar och viktiga framsteg. Att motverka prisinflationen och stärka prisbilden av ICA har varit ett sådant område, där vår satsning på bättre vardagspriser – inte minst inom frukt & grönt – har gett tydliga resultat. Det är ett arbete som vi tar vidare med full kraft under 2025. Att vi har en så fin utveckling under 2024 är något vi är stolta över. Stabil tillväxt och god lönsamhet är en grundförutsättning för allt annat.
Men kanske är vi ännu lite stoltare över vår samhällsnytta. Närmare 60 000 personer arbetar i ICAs olika verksamheter eller i ICA-butikerna. Få andra bolag, om något, skapar direkt eller indirekt fler arbetstillfällen på den svenska arbetsmarknaden. Under 2025 öppnar ICA i Älvkarleby och vi kommer då att finnas i 287 av landets 290 kommuner. Och det är viktigt. ICA är närvarande i folks vardag – när man handlar mat, hämtar ut läkemedel eller betalar i kassan.”
Från och med 1 januari 2025 avser ICA Gruppen att övergå till tertialrapportering.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se
Frans Benson, IR-direktör
Telefon: +46 (0)8 561 500 57
ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2024 cirka 157 miljarder kronor.
Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande onsdagen den 5 februari 2025, kl 07:00.