Undersökningen visar att var femte svensk känner sig ensam. Två av tre (64 procent) tror också att någon i deras närhet är ofrivilligt ensam. Under ett års tid kommer Apotek Hjärtat följa upp vilken effekt det man valt att kalla vänvårdstid och vänvårdsbidrag kan ha på människors sociala liv och välmående. Pilotprojektet är en del av Apotek Hjärtats arbete i Företagsnätverket för ökad gemenskap och mot ofrivillig ensamhet, som initierats av Socialdepartementet.
Erbjuds vänvårdstid och bidrag
Modellen som testas liknar de friskvårdsförmåner som många arbetsplatser erbjuder för att uppmuntra till hälsofrämjande aktiviteter, men fokus är i stället att vårda vänskap. Initialt kommer de tio medarbetare som ingår i pilotprojektet att under arbetstid erbjudas 15 minuters vänvårdstid i veckan, alternativt en timme i månaden, tillsammans med ett ekonomiskt bidrag på 1 000 kronor årligen avsett för just vänvård.
– I vår verksamhet möter vi ensamhet dagligen, och även våra medarbetare kommer genomgå de livsstadier då risken för ofrivillig ensamhet är som störst. Vi vill ge dem kunskap och verktyg för att bättre kunna förebygga detta för sig själva och personer i deras närhet. Responsen har varit väldigt positiv och många medarbetare har ansökt om att få vara med i pilotprojektet, säger Monika Magnusson, vd på Apotek Hjärtat.
Utbildning om ofrivillig ensamhet
Apotek Hjärtats omkring 4 000 medarbetare kommer även att genomföra en utbildning om hur man förebygger ofrivillig ensamhet hos sig själv eller någon annan. Apotek Hjärtats chefer får en kompletterande del med fokus på att identifiera och bemöta medarbetare som är i behov av stöd. Utbildningen är framtagen i samarbete med Mind, som arbetar med psykisk hälsa och att förebygga självmord genom medmänskligt stöd, kunskapsspridning och påverkansarbete.
– Det kan vara skönt att vara ensam ibland, men när ensamheten inte är självvald kan den vara både psykiskt och fysiskt skadlig. Just medarbetare på arbetsplatser är en viktig målgrupp för oss. Vi hoppas kunna främja en medmänsklig arbetsmiljö, lära fler hur man upptäcker varningssignaler och uppmuntra till att vårda sociala relationer. Det behöver inte vara komplicerat. Ett sms för att kolla läget kan ses som en mindre gest, men kan betyda mycket på lång sikt, säger Rickard Bracken, generalsekreterare på Mind.
Undersökningens resultat i korthet
Tre av fem svenskar (60 procent) har liten kunskap om hur man minskar risken för att bli ofrivilligt ensam. Det är fler män som uppger detta (66 procent), jämfört med kvinnor (55 procent).
Fler än tre av fem svenskar (65 procent) har liten kunskap om hur man hjälper andra ur ensamhet. Det är betydligt fler män (72 procent) som uppger detta, jämfört med kvinnor (57 procent).
Var femte svensk (20 procent) känner sig ensam i någon utsträckning. Män i åldern 18–29 år sticker ut som mest ensamma (31 procent).
37 procent önskar att de hade fler personer som står dem nära. Bland personer i åldern 18–29 år ökar siffran till nära varannan (47 procent).
Nära två av tre (64 procent) uppger att det finns någon i deras närhet som de misstänker kan känna sig ofrivilligt ensam.
Nära var tredje svensk (31 procent) är orolig för att någon gång i framtiden drabbas av ofrivillig ensamhet.
Många svenskar anser att risken för ofrivillig ensamhet är stor i samband med:
Skilsmässa (76 procent)
Arbetslöshet (75 procent)
Pension (72 procent)
Försämrat privatekonomiskt läge (54 procent)
Att barnen flyttar hemifrån (49 procent)
Avslutade studier/examen (29 procent)
Byte av arbetsplats (27 procent)
Vid föräldraledighet (27 procent)
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 4216 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 7 och 16 januari 2025.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se
Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 20 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen.