8 av 10 svenskar svarar att de väljer mat från Sverige före mat som är producerad i ett annat land, vilket är en ökning med 8 procentenheter jämfört med förra året. Över hälften svarar dessutom att de handlar ännu mer svenskproducerat till midsommarbordet än annars.
– Vår undersökning visar att svenskproducerade livsmedel ökar i popularitet. ICA har idag över 7 000 lokala och svenska varor i våra butiker och vårt mål är att fortsatt utöka sortimentet, exempelvis genom att utveckla egna svenskproducerade produkter som alternativ till sådant som traditionellt inte kommer från Sverige, såsom norrländsk grillost, säger Jenny Eriksson, sortiment- och inköpsdirektör på ICA.
Anledningarna till att man vill äta svenskt på midsommar är flera. Närmare en fjärdedel (23 procent) svarar att det känns festligare, medan närmare hälften (46 procent) tycker att svenska livsmedel smakar bättre. Men den vanligaste anledningen är att produkterna är i säsong under midsommar (77 procent) samt att man vill stötta svenskt lantbruk (51 procent).
Jordgubbarna ska vara från Sverige
När svenska folket fått rangordna vilken produkt de helst ser är från Sverige på midsommarbordet hamnar jordgubbar och potatis i topp, medan snapsen får en sista plats.
1. Jordgubbar: 42 procent
2. Potatis: 24 procent
3. Köttet: 17 procent
4. Äggen: 5 procent
5. Fisken: 3 procent
6. Grönsakerna: 2 procent
7. Snapsen: 1 procent
4 procent svarar ”vet ej” och 1 procent svarar ”annat”.
Topplista: här föredras svenska livsmedel
”Väljer du svenskproducerade livsmedel före livsmedel som är producerade i annat land?”
1. Gotland, här svarar 92 procent ja
2. Örebro, här svarar 90 procent ja
3. Värmland, här svarar 88 procent ja
4. Halland, här svarar 87 procent ja
5. Uppsala, här svarar 86 procent ja
6. Västerbotten, här svarar 86 procent ja
7. Östergötland, här svarar 85 procent ja
8. Västra Götaland, här svarar 82 procent ja
9. Kalmar, här svarar 82 procent ja
10. Norrbotten, här svarar 82 procent ja
11. Blekinge, här svarar 82 procent ja
12. Jönköping, här svarar 81 procent ja
13. Gävleborg, här svarar 80 procent ja
14. Stockholm, här svarar 79 procent ja
15. Kronoberg, här svarar 78 procent ja
16. Skåne, här svarar 78 procent ja
17. Dalarna, här svarar 78 procent ja
18. Västernorrland, här svarar 78 procent ja
19. Västmanland, här svarar 77 procent ja
20. Södermanland, här svarar 76 procent ja
21. Jämtland, här svarar 75 procent ja
Samlad statistik från undersökningen
• 81 procent väljer svenskproducerade livsmedel före livsmedel som är producerade i ett annat land.
• 55 procent handlar mer svenskproducerade livsmedel inför midsommarfirandet än resten av året.
• 59 procent tycker att svenskproducerade livsmedel smakar bättre. 46 procent svarar att smaken är en anledning till att de väljer livsmedel från Sverige under midsommar.
• 77 procent svarar ”för att de är i säsong då”, 51 procent svarar ”för att jag vill stötta svenskt lantbruk”, 23 procent svarar ”för att det känns festligare” och 6 procent svarar ”för att det är billigare”.
• Flest vill att jordgubbarna ska vara från Sverige (42 procent), därefter kommer potatisen (24 procent), köttet (17 procent), äggen (5 procent), fisken (3 procent), grönsakerna (2 procent) och snapsen (1 procent). 4 procent svarar vet ej och 1 procent svarar ”annat”.
• 41 procent svarar att de alltid äter samma mat på midsommar medan resten brukar variera maten något.
• Gotland är det län där flest väljer att handla svenska livsmedel (92 procent), Jämtland kommer sist (75 procent) – men samtliga län svarar att de väljer svenskt i hög utsträckning.
*Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 16–27 maj 2024. Totalt intervjuades 3050 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
För mer information
ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se
ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.