Målen innebär att olika typer av utsläpp ska minskas i olika takt, med tydliga milstolpar till 2030 och 2050. Det långsiktiga målet är netto noll: De utsläpp som fortfarande finns kvar 2050, ska balanseras ut genom att motsvarande mängd koldioxid lagras in på teknisk eller naturlig väg.
- Som en stor aktör i livsmedelskedjan vill vi bidra till att driva arbetet framåt. Våra kunder kan vara trygga i att vi har koll på vår klimatpåverkan i hela värdekedjan, och kan rikta våra insatser där de gör mest nytta för att sänka den i linje med vad vetenskapen kräver. En förutsättning för att vi ska lyckas med det här är att vi gör det tillsammans med våra partners, leverantörer och kunder, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på ICA Gruppen.
De vetenskapligt baserade målen gäller för ICA Gruppen som helhet, och täcker in klimatpåverkan från alla bolagen i Gruppen och deras värdekedjor. Sedan tidigare har ICA Gruppen haft målsättningar till 2030 att dels minska utsläppen från den egna verksamheten, dels klimatpåverkan från såld mat. Nu räknas fler utsläpp in, och långsiktiga mål sätts till 2050. Både leverantörer, butiker och kunderna måste minska utsläppen om ICA Gruppen ska nå målen.
- De vetenskapligt baserade målen bekräftar att våra nuvarande nyckelindikatorer adresserar de största utsläppskällorna, så våra färdplaner till 2030 ligger fast. Till prioriterade insatser hör att fortsätta fasa ut fossila drivmedel, klimatanpassa kylar och frysar, fortsätta energieffektivisera, och inte minst om att accelerera arbetet för minskat klimatavtryck från maten vi säljer, säger Kerstin Lindvall.
Från och med årsredovisningen 2024 kommer ICA Gruppen att publicera ett komplett klimatbokslut, med samtliga utsläpp i scope 1, 2 och 3. Till skillnad från tidigare kommer också så kallade ”FLAG-utsläpp”, det vill säga utsläpp som kan härledas till olika typer av landanvändning, att redovisas separat. För ICA Gruppen handlar dessa utsläpp primärt om produktionen av livsmedel, medan resterande utsläpp från exempelvis energi, bränsle, förpackningar, och produktionen av andra varor, kommer att redovisas som ”Non-FLAG”.
ICA Gruppens vetenskapligt baserade klimatmål
Övergripande mål
• ICA Gruppen ska nå netto noll växthusgasutsläpp över hela värdekedjan till 2050.
Kortsiktiga mål till 2030
• Energi och industri (”Non-FLAG”): ICA Gruppen ska minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 1 och 2 med 42% till 2030, jämfört med basåret 2022. ICA Gruppen ska också minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 3 med 42% inom samma tidsram.
• FLAG (”Forest, Land and Agriculture”): ICA Gruppen ska minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 3 FLAG med 30,3% till 2030, jämfört med basåret 2022*. ICA Gruppen ska också uppfylla krav för icke-avskogning för alla varor som kan kopplas till avskogning** senast i december 2025.
Långsiktiga mål till 2050
• Energi och industri (”Non-FLAG”): ICA Gruppen ska minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 1 och 2 med 90% till 2050, jämfört med basåret 2022. ICA Gruppen ska också minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 3 med 90% inom samma tidsram.
• FLAG (”Forest, Land and Agriculture”): ICA Gruppen ska minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 3 FLAG med 72% till 2050, jämfört med basåret 2022*.
* Målet omfattar FLAG-utsläpp och kolinlagring
** Som de definieras i EU:s avskogningsförordning
För mer information
ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se
ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2023 cirka 148 miljarder kronor.