ICA fortsätter samarbetet med Organic Sweden för att sprida kunskap och inspirera fler att välja hållbara alternativ genom nudging, vilket handlar om att vänligt ”knuffa” kunderna i en riktning som gör det enklare för dem att göra hållbara och hälsosamma val i butiken. Inom projektet ”Handla ekologiskt” utvecklas innovativa metoder som ska hjälpa matbutiker att lyfta fram ekologiska produkter och öka deras synlighet på kreativa sätt. Årets kampanj syftar till att komma närmare konsumenten och visa hur ekologiska val påverkar dem.
– Inom ramen för nudging-kampanjen genomförs butiksexperiment av beteendevetare, där små justeringar i och runt hyllorna har visat sig leda till en markant ökning i försäljningen av ekologiska produkter. Dessa experiment har tidigare visat starka resultat och vi har goda förhoppningar om att årets kampanj kommer att inspirera ännu fler att välja hållbara alternativ, säger Maria Gustavsson, innovation manager på ICA Sverige.
– Det blir spännande att se hur årets budskap landar hos konsumenterna! Vi brukar prata om hur ekologiskt är positivt för djuren, naturen och vår planet, men den här gången har vi ett fokus som ligger närmare konsumenten. Vi använder också ett nytt formspråk och färgsprakande kampanjenheter som det blir roligt att testa både i butik och i sociala medier, säger Marika Berglind Ekman, projektledare på Organic Sweden.
Under kampanjen kommer ett hundratal ICA-butiker skyltas upp med ett bredare kampanjmaterial. Kampanjen kommer även lanseras online där bland annat kampanjbudskap och produktbudskap kommer att testas. Därtill kommer butiksexperiment att genomföras i följande butiker:
- ICA Kvantum Gränby
- ICA Kvantum Hornstull
- ICA Kvantum Södermalm
- ICA Kvantum Lidingö
- ICA Supermarket Torgkassen
- ICA Supermarket Globen
Resultat och lärdomar från årets kampanj och experiment kommer att presenteras i en rapport som publiceras i januari 2025.
Om projektet
”Handla ekologiskt” är ett treårigt (2022-2024) projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Projektet drivs av Organic Sweden tillsammans med ICA Sverige, Arla Foods, Dava Foods, Munkagrodden, Scan och Saltå Kvarn och med hjälp av nudgingbyrån Beteendelabbet och reklambyrån Garbergs.
Projektet har också en internationell del, där Organic Sweden samverkar med de ekologiska branschorganisationerna Bionext i Nederländerna, BioForum i Belgien och Pro Luomu i Finland, för att lära av varandras nudging-experiment. Projektet finansieras till stor del av EU. Se https://www.organicsweden.se för mer information.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se
ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De cirka 1300 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.