Nudging Organic är ett treårigt projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Målet med årets satsning är att peppa och inspirera kunder och visa på vikten av att de väljer ekologiskt. Kunderna ska lyftas som “eko-hjältar” och ett tack kommer att riktas till de kunder som väljer en ekologisk vara. Experimentet går ut på att se i vilken utsträckning som uppmuntran kan få fler att välja eko.
Under projektets första år testades flera experiment i butik som gav försäljningsökningar på 165 procent, bland annat genom ny exponering och kommunikation om biologisk mångfald.
- ICA arbetar på flera sätt för att stärka framtidens hållbara matproduktion och det ekologiska sortimentet är väldigt viktigt, men minskar. Samtidigt vet vi att många kunder vill värna mervärden som ekologiskt ger, som till exempel ökad biologisk mångfald, därför känns det viktigt och spännande att testa detta nya nudging-grepp, berättar Maria Gustavsson, innovation manager på ICA.
Projektet är ett samarbete mellan flera livsmedelsföretag, nudgingbyrån Beteendelabbet, reklambyrån Garbergs och Organic Sweden.
– Det ska bli intressant att se om vi lyckas “nudga” konsumenter i rätt riktning. Oavsett resultat så kommer vi få ny värdefull kunskap om hur branschen bättre kan lyfta ekologiska alternativ butik, säger Anton Järild på Organic Sweden.
Samtidigt som pilotprojektet med nudging pågår kommer 120 ICA-butiker skyltas upp med kampanjmaterial som lyfter fördelar med att välja ekologiskt. I flera butiker kommer butiksdemonstrationer arrangeras där kunderna får smaka på goda eko-recept.
– Vi arbetar dagligen med att inspirera och engagera våra kunder till att göra hållbara matval, därför kändes det här initiativet klockrent för oss. Nu hoppas vi på goda resultat och viktiga lärdomar kring hur vi kan få fler att flytta handen i hyllan, säger Jimmy Pierrou, butikschef på ICA Kvantum Södermalm.
I följande butiker kommer piloten att genomföras:
ICA Kvantum Södermalm
ICA Supermarket Torgkassen
ICA Kvantum Gränby
ICA Kvantum Sollentuna
ICA Kvantum Lidingö
ICA Maxi Stenhage
Se https://www.organicsweden.se för mer information.
*Nudging handlar om att göra en förändring i valsituationen som får en människa att bete sig på ett önskat sätt, utan att förbjuda eller ta bort alternativ.
Nudging Organic är ett treårigt (2022-2024) projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Nudging Organic stöttas av Swedish Temptations (Bärta), Saltå Kvarn, HKScan, Dava Foods (Lantägg) och Arla Food. På så sätt representeras några av de viktigaste matkategorierna i projektet; vego, havregryn, chark, ägg och mejeri. Sedan januari 2023 stöttas projektet också av ICA Sverige.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se
ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.