ICA har stöttat Rosa Bandet-kampanjen sedan 2003. Årets rosa sortiment bestod av allt från grönsaker till utvalda produkter för hem och kök. För varje såld produkt gick mellan 50 öre och 10 kronor oavkortat till Cancerfonden och svensk cancerforskning.
- Jag är både glad och stolt över det engagemang ICA-butikerna och deras kunder visat i samband med årets Rosa Bandet-kampanj, genom att tillsammans samlat in 47 miljoner kronor till Cancerfonden. I år har vi gett flera hälsosamma produkter en rosa skepnad, för att det ska vara enkelt för våra kunder att göra hälsosamma val och samtidigt vara med och bidra till den livsviktiga cancerforskningen. Tillsammans gör vi stor skillnad, säger Anders Svensson, vd på ICA Sverige.
I år omfattade Apotek Hjärtats Rosa Bandet-kampanj ett 40-tal utvalda produkter, där fem kronor per såld vara skänktes till Cancerfonden. Kunderna gavs även möjligheten att skänka pengar i kassan. Utöver försäljning av rosa band, armband och rosa produkter uppmärksammades också vikten av tidig upptäckt. För att uppmuntra fler att lära känna sin kropp, för att tidigt upptäcka förändringar, tog Apotek Hjärtat fram två meditationsprogram med fokus på just självundersökning av bröst respektive pung.
- Jag är så oerhört glad och tacksam för det otroliga engagemang som våra kunder och medarbetare har visat under rosa oktober. Tillsammans har vi samlat in 10 miljoner kronor till den svenska cancerforskningen och bidragit till att fler kan överleva cancer, säger Eric Lundberg, vd på Apotek Hjärtat.
Insamlingen från Rosa Bandet-kampanjen går till den främsta cancerforskningen i Sverige och den väljs varje år ut av Cancerfondens forskningsnämnd genom en gedigen process.
Kundernas rosa favoritprodukter från ICA under Rosa-Bandet kampanjen 2021
• Vindruvor 500g
• Romanticatomater
• Champinjoner 250g
• Färska kryddor
• Förpackad potatis
För mer information
ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se
icagruppen.se