Årets grillrapport från ICA undersöker svenskarnas kärlek till grillen utifrån ett holistiskt perspektiv. Hur påverkar grillen, maten och omgivningen i kombination vårt välmående?
- Nästan hälften av svenskarna uppger att de blir gladare av att grilla än av annan matlagning. Dessutom anser sju av tio att sällskapet är en av de viktigaste faktorerna för att de ska må bra vid grillen. Harmoni, avkoppling och glädje är de känslor som många förknippar allra starkast med att grilla, berättar Lieselott Liljevik, omvärldsanalytiker hos ICA.
Grillrapporten visar även att 58 procent tycker att maten blir godare av att grillas jämfört med annan tillagning. Att grillning aktiverar flera av våra sinnen kan vara hemligheten bakom svenskarnas kärlek till grillad mat. När man grillar mat uppstår Maillardeffekten som ger en unik sensorisk profil bestående av doft, smak, textur, arom och utseende. Denna kombination blir oemotståndlig för våra hjärnor. Ytterligare en förklaring till att grillen associeras med välmående kan vara den gemenskap som den bjuder in till.
Rapporten visar även på en fortsatt stark grön trend. Andelen som vill grilla en mindre mängd kött har fördubblats sedan 2014. De som väljer att grilla grönsaker som huvudrätt har ökat från 37 procent 2015 till 50 procent 2018.
- Grillandet gör det lättare att kunna tillgodose olika människors preferenser när det gäller mat. Hamburgarna kan ligga sida vid sida med vegoburgarna och ofta kan tillbehören se ut som en mindre buffé där det ges valfrihet att plocka efter önskemål. I grillrapporten märks en allt starkare grönsakstrend, och självklart vill vi möta det här med nyheter som Portabellosvamp eller våra nya rotfruktsbiffar, förklarar Paula Frösell, brand manager för mat, måltider och hälsa hos ICA.
Utöver undersökningen som genomförts i samarbete med Kantar Sifo* innehåller årets grillrapport från ICA även spaningar från olika experter om grillens påverkan på vårt fysiska och psykiska välmående.
* Undersökningen är genomförd tillsammans med Kantar Sifo mellan den 16 februari och 2 mars 2018 med 1000 respondenter från hela Sverige som uppgivit att de grillar någon gång under året.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010-422 52 52
Svenskarnas grillvanor i siffror – en sammanfattning av ICAs grillrapport 2018
Glädje
- 47 procent av svenskarna anser att de blir gladare av att grilla än av annan matlagning. Särskilt männen blir glada av att grilla: 53 procent mot 42 procent av kvinnorna.
- 45 procent av svenskarna tycker att grilla har en positiv inverkan på deras psykiska hälsa.
- Avkoppling, glädje och harmoni är de känslor som svenskarna starkast förknippar med att grilla.
- Svenskarna mår som bäst när de grillar:
På helgen (31 %)
Under semestern (27 %)
Så ofta de kan (20 %)
Gemenskap
- 69 procent tycker att sällskapet är en av de viktigaste faktorerna för att de ska må bra vid grillen, jämfört med 51 procent som tycker att maten är den viktigaste faktorn.
- 42 procent av svenskarna grillar aldrig ensamma, särskilt inte kvinnor (51 % jämfört med 34 % av männen).
- 62 procent mår som bäst av att grilla tillsammans med familj och vänner.
- Mat och relationer är svenskarnas vanligaste samtalsämnen vid grillen.
- De ämnen svenskarna tycker att vi borde prata mer om vid grillen är värderingar, känslor och miljön.
Smak
- 58 procent tycker att mat blir godare av att grillas än av annan tillagning.
- 64 procent tycker att doften är det sinne som är starkast förknippat med att grilla.
- 54 procent vill grilla mer grönsaker. Kvinnor uppger i högre utsträckning att de vill grilla mer grönsaker, 63 procent jämfört med 35 procent för männen.
- Majs, lök, svamp, paprika och tomat är de vanligaste grönsakerna på grillen.
- De som väljer att grilla grönsaker som huvudrätt har ökat från 37 procent 2015 till 50 procent 2018.
- 2014 instämde endast 14 procent med påståendet ”I år vill jag grilla mindre mängd kött”. 2018 har den siffran nästan dubblats till 27 procent.
- 45 procent av svenskarna svarar att svenskt ursprung är den viktigaste faktorn när de väljer kött till grillen. För kvinnor är det extra viktigt, där anger 52 procent svenskt ursprung som den viktigaste faktorn (män 38 %). För männen är kvaliteten på köttet en viktigare faktor än för kvinnorna, 37 procent jämfört med 22 procent.