– Buffé står för inspiration, matglädje och kunskap. I vårt jubileumsnummer bjuder vi på de bästa recepten från viktiga perioder i tidningens historia. Vi ger också tillbakablickar som visar hur Buffé har hängt med i den allmänna utvecklingen. Läsarna kommer få ta del av såväl framgångar som några mindre skandaler, säger Tony Wallin, chefredaktör på Buffé sedan starten 1995.
När Buffé startade var statusen för kundtidningar relativt låg, men Buffé gick hem direkt bland läsarna. I Buffés provkök testas recepten två eller tre gånger innan de kommer in i tidningen. Sedan ett par år finns också Buffé-labbet där det tas fram nya grundrecept och matlagningsmetoder, ett grundligt och tidskrävande arbete.
– Buffé uppskattas av läsarna och är en central del i ICAs erbjudande till våra stamkunder. Att läsarna dessutom använder recepten märks i vår butiksförsäljning. Vi lärde oss snabbt att vi måste informera våra butiker om vilka ingredienser som är med i kommande nummer, annars säljer de slut direkt, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör ICA Sverige AB.
Buffé i siffror
- Buffés upplaga uppgick 2014 till 2,3 miljoner (TS)
- Den generella lästiden till 26 minuter (enligt RAM)
- ICAs egna webbundersökningar (ICA popup) visar att:
40 procent av läsarna har lagat minst ett recept en vecka efter att de fått tidningen
45 procent har inspirerats till att äta mer frukt & grönt
72 procent svarar att de läser hela eller nästan hela tidningen
Bufféfesten fortsätter!
I samband med Buffés 20-årsjubileum lanseras också den nya sajten ica.se/buffe. Det blir ICAs samlade plattform för matglädje och matinspiration.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52
Chefredaktör Tony Wallin: 070 518 23 78