Sedan februari 2015 ägs Apotek Hjärtat av ICA Gruppen. Nu pågår ett omfattande integrationsarbete för att få ihop de två apotekskedjorna Cura apoteket med 69 apotek och Apotek Hjärtat med 306 apotek.
– Som en del av ICA är vår ambition att bygga Sveriges bästa apotekskedja och att konverteringen nu har påbörjats är en viktig milstolpe i integrationsarbetet, säger Anders Nyberg, vd för Apotek Hjärtat.
Med generösa öppettider och bra läge i anslutning till större ICA-butiker har Cura apoteket ökat tillgängligheten och gjort det enklare för kunderna att uträtta sina apoteksärenden. Dessa styrkor kommer fortsatt att var utmärkande för Hjärtats apotek i matnära lägen.
Bredare sortiment
Med på resan finns samma kunniga personal som tidigare och ett bredare sortiment i form av märkesvaror, såväl Hjärtats egna som andras. En nyhet för ICA-kunderna är Apotek Hjärtats prisvärda egna varor, bland annat Hjärtats vardagsserie för vuxna som tillverkas med lika hårt ställda krav på innehållet som om de varit gjorda för barn under tre år.
Utöver ny grafisk identitet och gemensamt sortiment i ett första steg, kommer lojalitetsprogrammen ICA-kortet och Klubb Hjärtat på sikt att bli en gemensam lösning för kunden. Tills vidare gäller Klubb Hjärtat som ger medlemmarna tre procent bonus på köp av egenvårdsprodukter, fina erbjudanden och inbjudningar till klubbaktiviter. Det är helt kortlöst och enkelt att gå med.
Under nästa år är det dags för apoteken från Hjärtat-kedjan att byta till skyltar med den nya apotekslogotypen där det framgår att Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010 422 52 52