Produkten blir billigare för konsumenten bland annat eftersom den säljs i en enkel, billig förpackning som också är enkel att stapla och billig att transportera. Men också för att ICA på de egna märkesvarorna har låga kostnader för marknadsföring och försäljning.
- ICA vill erbjuda en mjölk som är billigare för kunden men som är lika lönsam för bonden som mejeriets eget mjölksortiment. Vår bedömning är att vår mjölk ger bonden lika mycket, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige AB.
ICA-butikerna väljer själva om de tar in produkten och hur den ska prissättas, men tanken är att den ska finnas i ICA-butikerna tillsammans med de vanliga mejeriernas mjölk.
- Det finns ett stort engagemang bland ICAs kunder och bland ICA-handlarna för de svenska mjölkbönderna. Vi är väldigt glada att vi tillsammans med Arla hittat ett långsiktigt samarbete som är bra för alla inblandade parter, säger Anders Svensson.
Mjölken produceras av Arla i deras mejerier i Göteborg, Jönköping och Stockholm.
För mer information:
ICAs presstjänst, tel 070-253 66 60 (vardagar mellan 08.00-17.00)