ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2025
15 oktober
08:00
  • Nyhet
  • Vardagskock

Så ser svenskarnas mellanmålsvanor ut

Malidza Larsson, ICAs vardagskock

“A Swedish Fika” brukar det heta, och enligt en ny undersökning så ligger just mellanmålet många svenskar varmt om hjärtat. Sex av tio fyller nämligen på med mellanmål flera gånger i veckan eller dagligen. Det framkommer i en ny undersökning gjord av Verian, på uppdrag av ICA, som kartlägger svenskarnas mellanmålsrutiner.

Mellis må vara nära förknippat med barn men uppenbart är mellanmålet mer utpräglat än så – en majoritet av svenskarna har en regelbunden mellisrutin, och inte minst kvinnor. Undersökningen visar att nästan varannan kvinna (48 procent) äter mellanmål varje dag, jämfört med var tredje man (33 procent). Var tionde man (11 procent) äter aldrig mellis.

Bland de som sällan eller aldrig äter mellanmål uppger nästan tre av fem (59 procent) att de avstår för att de inte blir hungriga mellan måltiderna. Var fjärde (26 procent) avstår för att hålla nere matintaget och drygt en av tio (12 procent) för att de anser att vuxna inte behöver mellanmål.

Flest dippar på eftermiddagen

Men mellanmålet fyller onekligen sin funktion då många upplever att de påverkas negativt av hunger mellan måltiderna. Hela 50 procent uppger att de får låg energi och blir orkeslösa när de är hungriga. Ungefär var tredje upplever försämrad koncentration (36 procent) och irritation (31 procent). Och det är framför allt på eftermiddagen, mellan lunch och middag, som de flesta (68 procent) upplever att hungern tar ut sin rätt och påverkar måendet.

Malidza Larsson, ICAs vardagskock, delar med sig av sina bästa mellanmålstips för att lyckas undvika eftermiddagsdippen:

  • Frukten ska inte underskattas och ger en snabb energiboost. Lägg till ett nötsmör för lite extra lyx.
  • Ofta drar mellanmål åt det söta hållet, men prova gärna lite mer matiga alternativ som hummus och grönsaksstavar eller en liten bönsallad – går toppen att förbereda i förväg och förvara i kylen.
  • Keso är mättande och proteinrik och finns i mindre förpackningar som är lätta att ta med sig. Det har fått ett uppsving på senare tid.
  • Det gamla hederliga kokta ägget är ej att förglömma. Enkelt, snabbt och näringsrikt.
  • En näve nötter går fort och kräver ingen förberedelse. Nyttiga fetter, mättande och går också i linje med Livsmedelsverkets nya kostråd.
  • Lyckas man ligga steget före är en burk med overnight oats eller chiapudding guld värt.

Undersökningens resultat i korthet

  • Sex av tio svenskar fyller på med mellanmål flera gånger i veckan eller dagligen.
  • Män äter mellanmål mer sällan än kvinnor. Nära varannan kvinna (48 procent) äter mellanmål varje dag, jämfört med var tredje man (33 procent).

De främsta orsakerna bland de som ofta avstår från att äta mellanmål är att man:

  • Inte blir hungrig mellan måltiderna (59 procent)
  • Vill hålla nere matintaget (26 procent)
  • Anser att vuxna inte behöver mellanmål (12 procent)

Hunger bidrar till att svenskarna framför allt upplever:

  • Låg energi/orkeslöshet (50 procent)
  • Försämrad koncentration (36 procent)
  • Irritation (31 procent)
  • En majoritet (68 procent) anser att det oftast är på eftermiddagen, mellan lunch och middag, som hungern påverkar måendet.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av ICA. Den bygger på 1034 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes av Verian i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 27 och 31 mars 2025.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.

2025 15 oktober 08:00
  • Nyhet
  • Vardagskock

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Samhälle En resa från utanförskap till framtidstro
  • Mat & hälsa Så kvalitetssäkrar man i livsmedelsbranschen
  • Samhälle Tillsammans för forskning som gör skillnad

Aktuellt

  • Samhälle En resa från utanförskap till framtidstro
  • Mat & hälsa Så kvalitetssäkrar man i livsmedelsbranschen
  • Samhälle Tillsammans för forskning som gör skillnad

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.